Myyntisaamisten myynnin kannattavuus – Case Yritys X
Kiikonen, Antti (2020)
Kiikonen, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729040
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen vaikutus myyntisaamisten myynnillä olisi Yritys X:n kiertoaikalukuihin. Kiertoaikalukujen lisäksi tarkastellaan myyntilaskutusprosessia ja saatavien myynnin todellisia kuluja kohdeyritykselle. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on eläimien kilpa- ja harrastevarusteita myyvä yritys. Tässä työssä tarkastellaan ainoastaan saatavia yritysasiakkailta, joiden osuus kokonaisliikevaihdosta oli 21 prosenttia vuonna 2019.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään myyntisaamisia ja niiden tunnuslukujen analysointia, sekä myyntilaskutusprosessia. Osuudessa tarkastellaan myös luotonvalvontaa ja perintää, koska ne ovat oleellinen osa myyntisaamisten kokonaisprosessia.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käsitellään kahden rahoitusyhtiön saamisten myynnin tarjouksia kohdeyritykselle ja haastateltiin yrityksen talousjohtajaa, jonka vastuulla on kaikki laskutukseen liittyvät toimenpiteet. Tutkimusaineistosta selvisi, että yrityksen myyntisaamisten kiertoaikaluvut ovat heikot verrattuna toimialan lukuihin. Tuloksista huomattiin yrityksen kiertoaikalukujen parantuvan saamisten myynnin ansiosta ja Yritys X:lle saatiin tutkimuksen ansiosta kattavaa informaatiota päätöksenteon tueksi. The purpose of this thesis was to investigate, what kind of effect the sale of accounts receivable would have on the rotation time figures of Company X. In addition to the rotation time figures, the sales invoicing process and the actual costs of selling receivables to the target company are examined. The commissioner of this thesis is a company that sells racing and hobby equipment for animals. This thesis only looks at receivables from corporate customers, which accounted for 21 percent of the total revenue in 2019.
The theoretical part of the thesis consists of information on the sales receivables and the analysis of their key figures, as well as the sales invoicing process. Additionally, the credit control and collection are studied in this section, as they are an integral part of the overall sales receivables process.
The empirical part examines the sales offers of the sales receivables of two financial companies to the target company, and interviewed the CFO of the company, who is responsible for all measures related to invoicing. The research data showed that the key figures for the sales receivables of the company are weak compared to the industry figures. The results revealed an improvement in the sales receivables figures of the company due to the sale of receivables, and Company X was provided with comprehensive information to support decision-making.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään myyntisaamisia ja niiden tunnuslukujen analysointia, sekä myyntilaskutusprosessia. Osuudessa tarkastellaan myös luotonvalvontaa ja perintää, koska ne ovat oleellinen osa myyntisaamisten kokonaisprosessia.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käsitellään kahden rahoitusyhtiön saamisten myynnin tarjouksia kohdeyritykselle ja haastateltiin yrityksen talousjohtajaa, jonka vastuulla on kaikki laskutukseen liittyvät toimenpiteet. Tutkimusaineistosta selvisi, että yrityksen myyntisaamisten kiertoaikaluvut ovat heikot verrattuna toimialan lukuihin. Tuloksista huomattiin yrityksen kiertoaikalukujen parantuvan saamisten myynnin ansiosta ja Yritys X:lle saatiin tutkimuksen ansiosta kattavaa informaatiota päätöksenteon tueksi.
The theoretical part of the thesis consists of information on the sales receivables and the analysis of their key figures, as well as the sales invoicing process. Additionally, the credit control and collection are studied in this section, as they are an integral part of the overall sales receivables process.
The empirical part examines the sales offers of the sales receivables of two financial companies to the target company, and interviewed the CFO of the company, who is responsible for all measures related to invoicing. The research data showed that the key figures for the sales receivables of the company are weak compared to the industry figures. The results revealed an improvement in the sales receivables figures of the company due to the sale of receivables, and Company X was provided with comprehensive information to support decision-making.