Den gyllene länken : en affärsplan för konsultverksamhet som stärker de åländska företagens kundnöjdhet
Lindberg, Hanna; Grönlund, Johanna (2020)
Lindberg, Hanna
Grönlund, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101071083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101071083
Tiivistelmä
Detta arbete formades utifrån en egen affärsidé om ett konsultföretag inom kundservice. Inom arbetet har vi bearbetat utvalda delar av de teoretiska bitarna för en affärsplan och delvis utformat en egen affärsplan för ett konsultföretag som vi har haft tankar på att starta. Syftet med arbetet är i huvudsak att göra upp en affärsplan för företaget Lindberg & Grönlund men även att undersöka huruvida ett konsultföretag som detta skulle vara eftertraktat på den åländska marknaden.
Resultatet av arbetet baseras på frågeställningarna om hur en affärsplan för ett företag som detta skulle se ut, om behovet av ett företag som detta finns på Åland, vad det kan finnas för utmaningar och möjligheter vid uppstart av konsultföretaget Lindberg & Grönlund och vilka våra unika konkurrensfördelar är. I arbetet tillämpas teorierna om vision, affärsidé, modell, mål, strategi, intressenter och konkurrenter samt branschanalys. Teoridelen baserar sig på en litteraturstudie medan resterande delar av arbetet bygger på empiri samt en kvalitativ undersökning.
Slutsatsen konkluderar att ett konsultföretag såsom Lindberg & Grönlund inte bara skulle ha gott om utrymme på den åländska marknaden utan även vara rentav önskvärt och uppskattat av olika intressenter. Möjligheterna för företaget är stora och har potential till att övervinna de utmaningar som kan komma att uppstå. Däremot påvisas att en uppstart av detta företag kräver ytterligare arbete med delar såsom den ekonomiska planeringen i form av kostnader och intäkter.
Resultatet av arbetet baseras på frågeställningarna om hur en affärsplan för ett företag som detta skulle se ut, om behovet av ett företag som detta finns på Åland, vad det kan finnas för utmaningar och möjligheter vid uppstart av konsultföretaget Lindberg & Grönlund och vilka våra unika konkurrensfördelar är. I arbetet tillämpas teorierna om vision, affärsidé, modell, mål, strategi, intressenter och konkurrenter samt branschanalys. Teoridelen baserar sig på en litteraturstudie medan resterande delar av arbetet bygger på empiri samt en kvalitativ undersökning.
Slutsatsen konkluderar att ett konsultföretag såsom Lindberg & Grönlund inte bara skulle ha gott om utrymme på den åländska marknaden utan även vara rentav önskvärt och uppskattat av olika intressenter. Möjligheterna för företaget är stora och har potential till att övervinna de utmaningar som kan komma att uppstå. Däremot påvisas att en uppstart av detta företag kräver ytterligare arbete med delar såsom den ekonomiska planeringen i form av kostnader och intäkter.