Organisaation ja sen kulttuurin muutos kohti palveluntuottajaa prosessiteollisuudessa
Soininen, Anna (2012)
Soininen, Anna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158343
Tiivistelmä
Työn taustalla on opinnäytetyön tekijän oma työhistoria pidemmän historian omaavassa metalliteollisuuden yrityksessä, jossa tekijä on kokenut sekä tiukat organisatoriset rajat, että funktionaalisen johtamisen lähes täydelliseksi kehityksen esteeksi. Näitä havaintoja organisaatiokulttuurista käytetään tässä työssä hyväksi. Työn
tarkoituksena on pohtia, kuinka tyypillinen prosessiteollisuuden toimialaan kuuluva yritys saadaan taipumaan tuotelähtöisestä ajattelutavasta palveluihin.
Tutkimuksessa käytetään induktiivista logiikka ja suoritetaan mahdolliset yleistykset, teoretisoinnit ja yhdistämiset suhteessa omaan kokemukseen. Työn tarkoituksena on tarkastella palveluliiketoiminnan mahdollisuuksia ja ongelmia mahdollisimman lattian tasoisesta näkökulmasta ts. hierarkian alimmalta tasolta.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että aihe on liian laaja pohdittavaksi opinnäytetyön puitteissa. Joitain yleistyksiä voitaneen siitä huolimatta vetää, vaikka jokainen yritys muodostaakin yksilöllisen historiansa vuoksi omanlaisensa organisaation. Suurimpana ongelmana avoimien ja verkostomaisten yhteisöjen synnylle voidaan pitää hierarkkisuutta,byrokraattisuutta ja valtuutuksen puutetta. Organisaatioita madaltamalla saataisiin aikaan monimuotoisempia ja tuottavampia yhteistyörakenteita eri toimijoiden kesken.
Suurena kehityksen esteenä voidaan pitää myös vahvoja perinteitä. Perinteisiin tukeutuminen ei anna tilaa kasvaa ja kehittyä ympäristön mukana. Ympäristön muuttuessa (automatisaatio, tietotekninen kehitys)töiden järjestelyjen on myös muututtava, jotta toimintaan saadaan joustavuutta. Vanhat rakenteet tarjoavat suojaa ihmisille ja näin niistä ei kovin halukkaasti olla luopumassa. Muutos perinteisestä nykyaikaiseen lähtee oikeanlaisesta johtajuudesta.
tarkoituksena on pohtia, kuinka tyypillinen prosessiteollisuuden toimialaan kuuluva yritys saadaan taipumaan tuotelähtöisestä ajattelutavasta palveluihin.
Tutkimuksessa käytetään induktiivista logiikka ja suoritetaan mahdolliset yleistykset, teoretisoinnit ja yhdistämiset suhteessa omaan kokemukseen. Työn tarkoituksena on tarkastella palveluliiketoiminnan mahdollisuuksia ja ongelmia mahdollisimman lattian tasoisesta näkökulmasta ts. hierarkian alimmalta tasolta.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että aihe on liian laaja pohdittavaksi opinnäytetyön puitteissa. Joitain yleistyksiä voitaneen siitä huolimatta vetää, vaikka jokainen yritys muodostaakin yksilöllisen historiansa vuoksi omanlaisensa organisaation. Suurimpana ongelmana avoimien ja verkostomaisten yhteisöjen synnylle voidaan pitää hierarkkisuutta,byrokraattisuutta ja valtuutuksen puutetta. Organisaatioita madaltamalla saataisiin aikaan monimuotoisempia ja tuottavampia yhteistyörakenteita eri toimijoiden kesken.
Suurena kehityksen esteenä voidaan pitää myös vahvoja perinteitä. Perinteisiin tukeutuminen ei anna tilaa kasvaa ja kehittyä ympäristön mukana. Ympäristön muuttuessa (automatisaatio, tietotekninen kehitys)töiden järjestelyjen on myös muututtava, jotta toimintaan saadaan joustavuutta. Vanhat rakenteet tarjoavat suojaa ihmisille ja näin niistä ei kovin halukkaasti olla luopumassa. Muutos perinteisestä nykyaikaiseen lähtee oikeanlaisesta johtajuudesta.