Vesijalanjälki taimistoviljelyssä
Fagerlund, Ina (2021)
Fagerlund, Ina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103113183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103113183
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin mitkä tekijät vaikuttavat taimistoviljelyn vesijalanjälkeen. Työn tilaajan, Taimistoviljelijät ry:n asiakkaiden kiinnostus taimistoviljelyn ekologisuutta kohtaan on lisääntynyt, ja työllä pyrittiin vastaamaan viljelijöiden toiveeseen saada kirjallista tietoa vesijalanjäljestä. Osana opinnäytetyötä laadittiin markkinointilomake, jota viljelijät voivat halutessaan käyttää esimerkiksi nettisivuillaan myönteisen markkinoinnin välineenä. Työn kahtena kantavana teemana ovat vesijalanjälki ja taimistoviljely, jotka työn edetessä nivoutuvat yhteen.
Opinnäytetyössä selvitettiin vesijalanjälkeä osana elinkaariarviointia. Työssä selvitettiin myös, miten taimistoviljelyn vesijalanjälki voidaan laskea, sekä miten taimistoviljelyn vesijalanjälkeä voidaan pienentää, ja mitä myönteisiä asioita pienentäminen tuo mukanaan. Tietoa vesijalanjäljestä kerättiin kirjallisuudesta, sekä haastattelemalla taimistoviljelijöitä.
Haastattelussa selvisi että, viljelyssä on jo monelta osin huomioitu keinoja vähentää vesijalanjälkeä, koska sillä on myös taloudellisia vaikutuksia. Viljelijät kokivat aiheen ajankohtaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Myönteiseen markkinointiin ja sen keinoihin suhtauduttiin myös mielenkiinnolla.
Avainsanat vesijalanjälki, taimistoviljely, myönteinen markkinointi
Sivut 35 sivua ja liitteitä 4 sivua The thesis mapped which factors affect the water footprint of nursery cultivation. The customer of Taimistoviljelijät ry, has become more interested in the ecological nature of nursery farming, and the work was aimed at responding to farmers' wishes to receive written information related to the water footprint. As part of the thesis, a marketing form was made, which farmers can use if they wish, for example, as a positive marketing tool on their website. The two main themes of the work were the water footprint and nursery cultivation, which intertwine as the work progresses.
The water footprint was investigated in the thesis as part of the life cycle assessment. The work also investigated how the water footprint of nursery can be calculated, how the water footprint of nursery can be reduced, and what positive things the reduction brings. Information on the water footprint was collected from the literature as well as by interviewing nursery growers.
The interview revealed that, in many ways, cultivation has already considered ways to reduce the water footprint, as it also has economic implications. Farmers found the topic topical and interesting. Positive marketing and its means were also viewed with interest.
Keywords water footprint, nursery(cultivation), positive marketing
Pages 35 pages and appendices 4 pages
Opinnäytetyössä selvitettiin vesijalanjälkeä osana elinkaariarviointia. Työssä selvitettiin myös, miten taimistoviljelyn vesijalanjälki voidaan laskea, sekä miten taimistoviljelyn vesijalanjälkeä voidaan pienentää, ja mitä myönteisiä asioita pienentäminen tuo mukanaan. Tietoa vesijalanjäljestä kerättiin kirjallisuudesta, sekä haastattelemalla taimistoviljelijöitä.
Haastattelussa selvisi että, viljelyssä on jo monelta osin huomioitu keinoja vähentää vesijalanjälkeä, koska sillä on myös taloudellisia vaikutuksia. Viljelijät kokivat aiheen ajankohtaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Myönteiseen markkinointiin ja sen keinoihin suhtauduttiin myös mielenkiinnolla.
Avainsanat vesijalanjälki, taimistoviljely, myönteinen markkinointi
Sivut 35 sivua ja liitteitä 4 sivua
The water footprint was investigated in the thesis as part of the life cycle assessment. The work also investigated how the water footprint of nursery can be calculated, how the water footprint of nursery can be reduced, and what positive things the reduction brings. Information on the water footprint was collected from the literature as well as by interviewing nursery growers.
The interview revealed that, in many ways, cultivation has already considered ways to reduce the water footprint, as it also has economic implications. Farmers found the topic topical and interesting. Positive marketing and its means were also viewed with interest.
Keywords water footprint, nursery(cultivation), positive marketing
Pages 35 pages and appendices 4 pages