Balettiharjoittelu suhteessa nykytanssiharjoitteluun - Tanssin ammattilaisten kokemusten tarkastelu tanssipedagogiikan näkökulmasta
Pilkkakangas, Pipsa (2021)
Pilkkakangas, Pipsa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210461
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi halusta nostaa esiin tanssin ammattilaisten kokemuksia baletin harjoittelusta, baletti- ja nykytanssiharjoittelusta rinnakkain sekä balettiharjoittelun vaikutuksista nykytanssiharjoittelussa. Työn tavoitteeksi muodostui tanssipedagogiikkaan heijastuvien kokemusten esille tuominen ja niiden pohtiminen tanssikasvatuksen näkökulmasta.
Työ on laadullinen tutkimus. Sen aineisto kerättiin haastattelumenetelmää hyödyntäen kolmelta tanssin ammattilaiselta, jotka ovat harjoitelleet intensiivisesti balettia ja nykytanssia.
Baletista harjoittelumuotona, sen harjoittelusta nykytanssin kanssa rinnakkain sekä sen vaikutuksista nykytanssiharjoitteluun oli monenlaisia kokemuksia. Vastauksista nousi esiin tanssipedagogiikan teema. Tutkimus osoitti, että baletinopetus vaatii tanssikasvatuksen näkökulmasta päivitystä. Se myös näytti lisätutkimuksen tarpeen kyseisten teemojen osalta. Kokemusten tarkastelu tanssipedagogiikan näkökulmiin peilaten oli merkittävää tekijän omalle kasvulle tanssinopettajana.
Työ on laadullinen tutkimus. Sen aineisto kerättiin haastattelumenetelmää hyödyntäen kolmelta tanssin ammattilaiselta, jotka ovat harjoitelleet intensiivisesti balettia ja nykytanssia.
Baletista harjoittelumuotona, sen harjoittelusta nykytanssin kanssa rinnakkain sekä sen vaikutuksista nykytanssiharjoitteluun oli monenlaisia kokemuksia. Vastauksista nousi esiin tanssipedagogiikan teema. Tutkimus osoitti, että baletinopetus vaatii tanssikasvatuksen näkökulmasta päivitystä. Se myös näytti lisätutkimuksen tarpeen kyseisten teemojen osalta. Kokemusten tarkastelu tanssipedagogiikan näkökulmiin peilaten oli merkittävää tekijän omalle kasvulle tanssinopettajana.