Mentorointi osana yrittäjille suunnattuja koulutuksia
Hulkko, Merja (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hulkko, Merja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113307
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tutkia mentoreiden ja aktoreiden käsityksiä 1) mentoroinnin merkityksestä osana yrittäjille suunnattuja koulutuksia sekä 2) tekijöistä, jotka vaikuttavat mentoroinnin onnistumiseen ja vaikuttavuuteen. Lisäksi työn tarkoituksena oli tuottaa kehitysideoita siitä, miten yrittäjille suunnattujen tutkintojen yhteydessä toteutettavaa mentorointia tulisi kehittää. Kehittämisehdotukset koostuvat osin haastateltavien näkemyksistä, osin tutkijan omista näkemyksistä
Tutkimus toteutettiin laadullisena, kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja siinä käytettiin fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä mentoria sekä viittä aktoria, eli yhteensä kymmentä henkilöä, jotka ovat osallistuneet yrittäjien tutkintojen yhteydessä toteutettavaan mentorointiprosessiin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Tutkimus osoitti, että yrittäjille suunnattujen opintojen yhteydessä toteutettava mentorointi voi saada, yksilöstä riippuen, erilaisia merkityksiä. Mentoroinnilla on onnistuessaan merkitystä opiskelijan yrittäjyysvalmiuksien ja liiketoiminnan kehittymiseen, opiskelijan henkilökohtaisen kasvuun ja oppimiseen, opintojen edistämiseen sekä sosiaalisen kanssakäymisen ja tuen tarjoajana. Mentorointi voi epäonnistuessaan saada kuitenkin myös kielteisen merkityksen, jos esim. aktorilla itsellään ei ole riittävää sisäistä motivaatiota ja halua sitoutua mentorointiin, tai mentoroinnille ei määritellä tarkoituksenmukaisia tavoitteita. Mentoroinnin onnistumiseen ja vaikuttavuuteen vaikuttavia tekijöitä olivat haastateltavien käsitysten mukaan; sopivan mentorointiparin valinta, mentoroinnin tavoitteiden asettaminen, osapuolten välisen vuorovaikutuksen laatu, prosessin ohjaus sekä ns. estäjät, eli negatiivisesti mentoroinnin onnistumiseen vaikuttavat tekijät.
Tutkimushenkilöiden käsitysten mukaan yrittäjien tutkintojen yhteydessä toteutettavaa mentorointia tulisi kehittää esim. perehdyttämällä aktori mentoroinnin periaatteisiin ennen mentoroinnin aloittamista; kiinnittämällä paremmin huomiota mentoriparin valintaan; lisäämällä koulutusta sekä mentoreille, että aktoreille; lisäämällä yhteistyötä mentoreiden ja oppilaitosten välillä; sekä varmistamalla, että prosessin ohjaussuunnitelma (aikatauluineen ja käytänteineen) on selvillä kaikilla osapuolilla, ennen mentorointiprosessin aloittamista. Em. kehittämistoimenpiteiden lisäksi tutkimushenkilöt pitivät tärkeänä sitä, että mentoroinnin rooli osana tutkintoja myös kirkastetaan ja sanoitetaan siten, että kaikkien osapuolten käsitys siitä on yhteinen. Lisäksi toivottiin, että mentoroinnin arvostusta pyritään lisäämään.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja siinä käytettiin fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä mentoria sekä viittä aktoria, eli yhteensä kymmentä henkilöä, jotka ovat osallistuneet yrittäjien tutkintojen yhteydessä toteutettavaan mentorointiprosessiin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Tutkimus osoitti, että yrittäjille suunnattujen opintojen yhteydessä toteutettava mentorointi voi saada, yksilöstä riippuen, erilaisia merkityksiä. Mentoroinnilla on onnistuessaan merkitystä opiskelijan yrittäjyysvalmiuksien ja liiketoiminnan kehittymiseen, opiskelijan henkilökohtaisen kasvuun ja oppimiseen, opintojen edistämiseen sekä sosiaalisen kanssakäymisen ja tuen tarjoajana. Mentorointi voi epäonnistuessaan saada kuitenkin myös kielteisen merkityksen, jos esim. aktorilla itsellään ei ole riittävää sisäistä motivaatiota ja halua sitoutua mentorointiin, tai mentoroinnille ei määritellä tarkoituksenmukaisia tavoitteita. Mentoroinnin onnistumiseen ja vaikuttavuuteen vaikuttavia tekijöitä olivat haastateltavien käsitysten mukaan; sopivan mentorointiparin valinta, mentoroinnin tavoitteiden asettaminen, osapuolten välisen vuorovaikutuksen laatu, prosessin ohjaus sekä ns. estäjät, eli negatiivisesti mentoroinnin onnistumiseen vaikuttavat tekijät.
Tutkimushenkilöiden käsitysten mukaan yrittäjien tutkintojen yhteydessä toteutettavaa mentorointia tulisi kehittää esim. perehdyttämällä aktori mentoroinnin periaatteisiin ennen mentoroinnin aloittamista; kiinnittämällä paremmin huomiota mentoriparin valintaan; lisäämällä koulutusta sekä mentoreille, että aktoreille; lisäämällä yhteistyötä mentoreiden ja oppilaitosten välillä; sekä varmistamalla, että prosessin ohjaussuunnitelma (aikatauluineen ja käytänteineen) on selvillä kaikilla osapuolilla, ennen mentorointiprosessin aloittamista. Em. kehittämistoimenpiteiden lisäksi tutkimushenkilöt pitivät tärkeänä sitä, että mentoroinnin rooli osana tutkintoja myös kirkastetaan ja sanoitetaan siten, että kaikkien osapuolten käsitys siitä on yhteinen. Lisäksi toivottiin, että mentoroinnin arvostusta pyritään lisäämään.