AALTOPOHJAINEN VIHOLLISGENERAATTORI UNREAL ENGINESSÄ
Räsänen, Niku (2021)
Räsänen, Niku
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314111
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jossa toteutettiin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla tekoälyagentteja rakentava, synnyttävä ja ohjaava järjestelmä. Työn tarkoituksena oli järjestelmän toteuttamisen lisäksi myös tutkia, kuinka yksittäisestä tekoälyagentista saadaan toteutettua toisistaan poikkeavia persoonallisia instansseja.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään järjestelmän toteuttamiseen käytettävä pelimoottori sekä sen sisältämät tekoälyn rakentamiseen käytettävät järjestelmät ja komponentit. Tietoperustassa tutkitaan myös näiden järjestelmien ja komponenttien yhteistyötä. Opinnäytetyössä esitellään agentin sisältämien muuttujien asettaminen
sattumanvaraiseksi ja se, miten näitä muuttujia hyödynnetään personoinnin saavuttamiseksi. Työssä esitellään myös agentin liikkumiskeinojen, itsesuojelun, sekä hyökkäyksen toteuttaminen.
Toteutettu järjestelmä tuo peliin tuntumaa, jossa tekoälyagentteja olisi toteutettu useita
erilaisia sen sijaan, että yksittäisestä agentista luodaan instansseja. Järjestelmä toteuttaa onnistuneesti tehtävät, joita varten se luotiin. Opinnäytetyön lopussa pohditaan toteutus- ja toimintatapoja, joilla toteutettu järjestelmä olisi ollut parempi. Järjestelmän jatkokehitykseen otetaan työssä kantaa teoreettisella tasolla.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään järjestelmän toteuttamiseen käytettävä pelimoottori sekä sen sisältämät tekoälyn rakentamiseen käytettävät järjestelmät ja komponentit. Tietoperustassa tutkitaan myös näiden järjestelmien ja komponenttien yhteistyötä. Opinnäytetyössä esitellään agentin sisältämien muuttujien asettaminen
sattumanvaraiseksi ja se, miten näitä muuttujia hyödynnetään personoinnin saavuttamiseksi. Työssä esitellään myös agentin liikkumiskeinojen, itsesuojelun, sekä hyökkäyksen toteuttaminen.
Toteutettu järjestelmä tuo peliin tuntumaa, jossa tekoälyagentteja olisi toteutettu useita
erilaisia sen sijaan, että yksittäisestä agentista luodaan instansseja. Järjestelmä toteuttaa onnistuneesti tehtävät, joita varten se luotiin. Opinnäytetyön lopussa pohditaan toteutus- ja toimintatapoja, joilla toteutettu järjestelmä olisi ollut parempi. Järjestelmän jatkokehitykseen otetaan työssä kantaa teoreettisella tasolla.