Työssäkäyvien opiskelijoiden hyvinvointi
Pitkänen, Milla (2021)
Pitkänen, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915346
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, kuinka työhyvinvoinnista huolehditaan opiskelun ja töiden ohessa ja miten tätä voitaisiin tukea sekä edistää. Tavoitteena oli selvittää miten opiskelijat kokevat opiskelun ja töiden yhteensovittamisen ja kuinka sitä heidän mielestään tuetaan ja edistetään. Kun opiskelijat voivat hyvin työssä myös opiskelu sujuu paremmin ja tehokkaammin.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Savonia-ammattikorkeakoulun työssäkäyvien opiskelijoiden hyvinvointia. Tarkastelun kohteena oli opiskelijoiden työssäkäynti, opiskelijan ominaisuudet ja opiskelukyky, työn ominaisuudet, työn ja opiskelun yhdistäminen sekä hyvinvointi. Opiskelijoiden työssäkäynti opiskelun ohessa on melko yleistä.
Opiskelija voi olla samanaikaisesti sekä opiskelijayhteisössä että työyhteisössä. Työyhteisö voi koostua yhdestä tai useammasta vuokrafirmasta tai vastaavasta, jolloin vastuu työntekijän hyvinvoinnista jää paljolti opiskelijan itsensä vastuulle. On olemassa useita eri opiskelumuotoja ja siksi työssä vertaillaankin opiskelumuotoa suhteessa hyvinvointiin, esimerkiksi monimuoto-opiskelu mahdollistaa työnteon opiskelujen ohessa, joten hyvinvoinnista ja jaksamisesta tulee huolehtia entistä tarkemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat Savonia-ammattikorkeakoulun työssäkäyvät opiskelijat. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää työssäkäyvän opiskelijan hyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelija pitää tärkeinä asioina työhyvinvoinnissaan ryhmähenkeä ja yhteisöllisyyttä sekä työn mielekkyyttä. Myös terveyttä ja viihtyvyyttä pidettiin tärkeinä seikkoina työhyvinvointia arvioitaessa. Palkka sekä esimiehen toiminta ja johtamistavat mainittiin myös erikseen työhyvinvointia kohottavina tekijöinä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Savonia-ammattikorkeakoulun työssäkäyvien opiskelijoiden hyvinvointia. Tarkastelun kohteena oli opiskelijoiden työssäkäynti, opiskelijan ominaisuudet ja opiskelukyky, työn ominaisuudet, työn ja opiskelun yhdistäminen sekä hyvinvointi. Opiskelijoiden työssäkäynti opiskelun ohessa on melko yleistä.
Opiskelija voi olla samanaikaisesti sekä opiskelijayhteisössä että työyhteisössä. Työyhteisö voi koostua yhdestä tai useammasta vuokrafirmasta tai vastaavasta, jolloin vastuu työntekijän hyvinvoinnista jää paljolti opiskelijan itsensä vastuulle. On olemassa useita eri opiskelumuotoja ja siksi työssä vertaillaankin opiskelumuotoa suhteessa hyvinvointiin, esimerkiksi monimuoto-opiskelu mahdollistaa työnteon opiskelujen ohessa, joten hyvinvoinnista ja jaksamisesta tulee huolehtia entistä tarkemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat Savonia-ammattikorkeakoulun työssäkäyvät opiskelijat. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää työssäkäyvän opiskelijan hyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelija pitää tärkeinä asioina työhyvinvoinnissaan ryhmähenkeä ja yhteisöllisyyttä sekä työn mielekkyyttä. Myös terveyttä ja viihtyvyyttä pidettiin tärkeinä seikkoina työhyvinvointia arvioitaessa. Palkka sekä esimiehen toiminta ja johtamistavat mainittiin myös erikseen työhyvinvointia kohottavina tekijöinä.