Opiskelijoiden kokemuksia erityisestä tuesta ammatillisessa koulutuksessa
Juntunen, Heidi (2021)
Juntunen, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092918138
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokemustietoa erityistä tukea saavien opiskelijoiden kokemuksista ammatillisessa koulutuksessa. Työn tilaajana toimi eteläsuomalainen ammattiopisto, joka hyödyntää saatua tietoa erityistä tukea saavien opiskelijoiden opetuksen ja ohjauksen kehittämisessä. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä erityistä tukea saavat opiskelijat ajattelevat erityisen tuen tarkoittavan, millaista erityistä tukea he kokevat saavansa opinnoissaan sekä millaista tukea he toivoisivat saavansa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui seitsemän erityistä tukea saavaa opiskelijaa, osa integroituja opiskelijoita ja osa pienryhmässä opiskelevia. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin abduktiivisella sisällönanalyysillä. Keskeisiä käsitteitä olivat osallisuus, sosiaalipedagogiikka, erityinen tuki ja opiskelu.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa opiskelijoista osaa kuvata hyvin erityisen tuen tarkoitusta. Sen kuvataan tarkoittavan mm. oppimisvaikeuksien huomioon ottamista, opintojen etenemisen tarkempaa seurantaa sekä yleisesti enemmän opiskelijoiden tarpeiden huomioimista. Kokemuksissa saadusta erityisestä tuesta oli melko paljon eroavuuksia. Pääosin opiskelijat olivat kuitenkin tyytyväisiä saamaansa tukeen. Toiveet tuesta liittyivät eniten siihen, että opiskelijoita kuunneltaisiin enemmän ja että opetus- ja ohjaushenkilöstöllä olisi enemmän aikaa määritellä tuen tarpeita ja antaa tukea. Opiskelijoita tuleekin osallistaa enemmän sekä tuen tarpeiden määrittelyyn että tuen toteutukseen. Erityisen tuen laadukas toteutus vaatii sitoutumista koko opetus- ja ohjaushenkilöstöltä, ja opetusta tulee kehittää entistä enemmän ohjaukselliseen suuntaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui seitsemän erityistä tukea saavaa opiskelijaa, osa integroituja opiskelijoita ja osa pienryhmässä opiskelevia. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin abduktiivisella sisällönanalyysillä. Keskeisiä käsitteitä olivat osallisuus, sosiaalipedagogiikka, erityinen tuki ja opiskelu.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa opiskelijoista osaa kuvata hyvin erityisen tuen tarkoitusta. Sen kuvataan tarkoittavan mm. oppimisvaikeuksien huomioon ottamista, opintojen etenemisen tarkempaa seurantaa sekä yleisesti enemmän opiskelijoiden tarpeiden huomioimista. Kokemuksissa saadusta erityisestä tuesta oli melko paljon eroavuuksia. Pääosin opiskelijat olivat kuitenkin tyytyväisiä saamaansa tukeen. Toiveet tuesta liittyivät eniten siihen, että opiskelijoita kuunneltaisiin enemmän ja että opetus- ja ohjaushenkilöstöllä olisi enemmän aikaa määritellä tuen tarpeita ja antaa tukea. Opiskelijoita tuleekin osallistaa enemmän sekä tuen tarpeiden määrittelyyn että tuen toteutukseen. Erityisen tuen laadukas toteutus vaatii sitoutumista koko opetus- ja ohjaushenkilöstöltä, ja opetusta tulee kehittää entistä enemmän ohjaukselliseen suuntaan.