Digitaalinen rekrytointitapahtuma
Ihaksi, Riina (2021)
Ihaksi, Riina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021093018163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Kaakkois-Suomen TE-toimiston rekrytointitapahtumiin liittyvät muutokset. TE-toimiston päätehtävänä on työnvälitys. Rekrytointitapahtumat ovat yksi tärkeistä asiakkaille tarjottavista palveluista. Tapahtumissa työnantajilla ja työnhakijoilla on mahdollisuus kohdata ja solmia työsuhde.
Maailmanlaajuinen koronapandemia estää kasvokkain järjestettävät tapahtumat. Rekrytointitapahtumat on siirretty digitaaliseen muotoon ja järjestetään tapahtuma-alustalla. Tavoitteena on tarkastella ja kehittää omaa toimintaa sekä sitä, kuinka olemme onnistuneet digitaalisten välineiden käyttöönotossa. Lisäksi tarkastellaan muiden tahojen järjestämiä digitaalisia rekrytointitapahtumia. Vertailukohteena opinnäytetyössä käytettiin Töö- ja karjäärimess - tapahtumaa Virossa.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan digitaaliseen tapahtuma-alustaan liittyviä teknisiä yksityiskohtia. Mitä on otettava huomioon, kun halutaan järjestää laadukas rekrytointitapahtuma? Tutkimuksessa tarkasteltiin Kaakkois-Suomen TE-toimiston toimintaa ja sitä, minkä verran alueella on järjestetty asiakkaille tapahtumia. Tarkastelu rajattiin vain rekrytointitapahtumiin. Kartoitettiin tapahtumien määrät ja tarkasteltiin koronapandemian vaikutusta tulokseen. Tulokset ovat vain TE-toimiston omaan käyttöön. Niiden täydentämistä jatketaan myös opinnäytetyön jälkeen.
Opinnäytetyön aineiston hankinnassa käytettiin myös määrällistä tutkimusmenetelmää. Henkilöstölle lähetettiin avoin kyselylomake. Kysely kohdistettiin johtajille ja palvelupäälliköille sekä kahdelle asiantuntijaryhmälle. Lomake oli muotoaan avoin kyselylomake, johon sai kirjoittaa omia kokemuksia jo järjestetyistä tapahtumista, puutteista sekä siitä, miten toimintaa pitäisi kehittää.
Tutkimustuloksena saatiin kattava näkemys tällä hetkellä käytössä olevan tapahtuma-alustan toiminnasta, onnistumisista sekä puutteista. Esille nousi ajatuksia, miten organisoida järjestelyihin liittyvät tehtävät ja markkinointi. Lisäksi TE-toimiston johdon näkemys siitä, miten jatkossa tapahtumia ja niiden organisointia tuli kehittää. Tulosten pohjalta laadittiin ehdotus uudesta toimintamallista.
Maailmanlaajuinen koronapandemia estää kasvokkain järjestettävät tapahtumat. Rekrytointitapahtumat on siirretty digitaaliseen muotoon ja järjestetään tapahtuma-alustalla. Tavoitteena on tarkastella ja kehittää omaa toimintaa sekä sitä, kuinka olemme onnistuneet digitaalisten välineiden käyttöönotossa. Lisäksi tarkastellaan muiden tahojen järjestämiä digitaalisia rekrytointitapahtumia. Vertailukohteena opinnäytetyössä käytettiin Töö- ja karjäärimess - tapahtumaa Virossa.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan digitaaliseen tapahtuma-alustaan liittyviä teknisiä yksityiskohtia. Mitä on otettava huomioon, kun halutaan järjestää laadukas rekrytointitapahtuma? Tutkimuksessa tarkasteltiin Kaakkois-Suomen TE-toimiston toimintaa ja sitä, minkä verran alueella on järjestetty asiakkaille tapahtumia. Tarkastelu rajattiin vain rekrytointitapahtumiin. Kartoitettiin tapahtumien määrät ja tarkasteltiin koronapandemian vaikutusta tulokseen. Tulokset ovat vain TE-toimiston omaan käyttöön. Niiden täydentämistä jatketaan myös opinnäytetyön jälkeen.
Opinnäytetyön aineiston hankinnassa käytettiin myös määrällistä tutkimusmenetelmää. Henkilöstölle lähetettiin avoin kyselylomake. Kysely kohdistettiin johtajille ja palvelupäälliköille sekä kahdelle asiantuntijaryhmälle. Lomake oli muotoaan avoin kyselylomake, johon sai kirjoittaa omia kokemuksia jo järjestetyistä tapahtumista, puutteista sekä siitä, miten toimintaa pitäisi kehittää.
Tutkimustuloksena saatiin kattava näkemys tällä hetkellä käytössä olevan tapahtuma-alustan toiminnasta, onnistumisista sekä puutteista. Esille nousi ajatuksia, miten organisoida järjestelyihin liittyvät tehtävät ja markkinointi. Lisäksi TE-toimiston johdon näkemys siitä, miten jatkossa tapahtumia ja niiden organisointia tuli kehittää. Tulosten pohjalta laadittiin ehdotus uudesta toimintamallista.