Surussa kohtaaminen ja tukeminen : verkko-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Aalto, Salla; Myyryläinen, Sara (2021)
Aalto, Salla
Myyryläinen, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110419292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110419292
Tiivistelmä
Suru on tunnetila, jota pidetään luonnollisena reaktiona muun muassa ihmisen elämässä tapahtuviin menetyksiin. Suru kuvataan monien tutkimuksien mukaan vaiheittaisena prosessina, ja se voi ilmetä monessa eri muodossa. Hoitotyössä surua ja sen eri muotoja kohdataan päivittäin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön kurssille surusta ja suruun liittyvästä asiakkaan kohtaamisesta. Verkko-opiskelumateriaalin tavoitteena oli antaa opiskelijoille tietoa surusta ja sen eri muodoista, surun vaiheista sekä asiakkaan surussa kohtaamisesta ja tukemisesta hoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, johon sisältyivät viisi päävaihetta: kehittämistarpeen tunnistaminen, ideavaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe. Tuotekehitysprosessi sai alkunsa toimeksiantajan tuodessa ilmi tarpeen verkko-oppimateriaalista, joka huomioi sairaanhoitajien yleiset osaamisvaatimukset surevan asiakkaan kohtaamisesta kliinisessä hoitotyössä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakautui teemaa mukaillen kahteen pääosa-alueeseen, jotka olivat surun havaitseminen ja tunnistaminen ih-misen elinkaaren eri vaiheissa ja surevan tukeminen erilaisia tukipalveluita hyödyntäen. Teoreettiseen viitekehykseen sisältyi myös verkko-oppimateriaalin kehittämistä tukevat laatukriteerit.
Tuotekehitysprosessin tuotoksena syntyi verkko-oppimateriaali Learn-oppimisympäristöön. Tuotteen käytettävyyttä testattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla, joita pyydettiin antamaan oppimateriaalista palautetta sähköisen palautekyselyn avulla tuotteen viimeistelemiseksi. Jatkokehitysideana on ehdotettu oppimateriaalin jatkojalostamista sosiaali- ja terveysalalla toimivien ammattilaisten käyttöön. Verkko-oppimateriaalin käyttöoikeudet on luovutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Oppimateriaalia on mahdollista tarvittaessa päivittää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön kurssille surusta ja suruun liittyvästä asiakkaan kohtaamisesta. Verkko-opiskelumateriaalin tavoitteena oli antaa opiskelijoille tietoa surusta ja sen eri muodoista, surun vaiheista sekä asiakkaan surussa kohtaamisesta ja tukemisesta hoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, johon sisältyivät viisi päävaihetta: kehittämistarpeen tunnistaminen, ideavaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe. Tuotekehitysprosessi sai alkunsa toimeksiantajan tuodessa ilmi tarpeen verkko-oppimateriaalista, joka huomioi sairaanhoitajien yleiset osaamisvaatimukset surevan asiakkaan kohtaamisesta kliinisessä hoitotyössä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakautui teemaa mukaillen kahteen pääosa-alueeseen, jotka olivat surun havaitseminen ja tunnistaminen ih-misen elinkaaren eri vaiheissa ja surevan tukeminen erilaisia tukipalveluita hyödyntäen. Teoreettiseen viitekehykseen sisältyi myös verkko-oppimateriaalin kehittämistä tukevat laatukriteerit.
Tuotekehitysprosessin tuotoksena syntyi verkko-oppimateriaali Learn-oppimisympäristöön. Tuotteen käytettävyyttä testattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla, joita pyydettiin antamaan oppimateriaalista palautetta sähköisen palautekyselyn avulla tuotteen viimeistelemiseksi. Jatkokehitysideana on ehdotettu oppimateriaalin jatkojalostamista sosiaali- ja terveysalalla toimivien ammattilaisten käyttöön. Verkko-oppimateriaalin käyttöoikeudet on luovutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Oppimateriaalia on mahdollista tarvittaessa päivittää.