Koronaviruspandemian vaikutus työhyvinvointiin IT-alalla
Kettunen, Iida (2021)
Kettunen, Iida
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122950
Tiivistelmä
Joulukuussa 2019 Kiinan Wuhanista alkoi epidemia, jonka taustalla oli hengitystieinfektioita aiheuttava virus, koronavirus. Tieteelliseltä nimeltään COVID-19. Viruksen levittyä maailmanlaajuiseksi, epidemia julistettiin pandemiaksi maaliskuussa 2020. Samaan aikaan Suomessa julistettiin poikkeustila ja valmiuslaki otettiin käyttöön. Käytännössä tämä tarkoitti työelämässä monelle etätyöskentelyyn siirtymistä, mikäli se oli työtehtävän puitteissa mahdollista.
Opinnäytetyössä selvitettiin koronaviruspandemian vaikutusta työhyvinvointiin IT-alalla ja minkälainen rooli etätyöllä ja työnantajalla on ollut tähän muutokseen.
Kokonaisvaltainen työhyvinvointi voidaan jakaa neljään osa-alueeseen: fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja henkinen työhyvinvointi. Kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi on työstettävä jokaista neljää osa-aluetta. Työhyvinvointi on kokoaikainen prosessi työn yhteydessä, jota voi työntekijä itse edistää ja työnantaja tukea omalta osaltaan. Lisäksi yrityksen sisäisiä tekijöitä työhyvinvoinnin edistämiseksi ovat työsuojeluhenkilöstö, luottamusmiehet ja työterveyshuolto.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2021. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja sen aikana tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia Google Forms -kyselytyökalulla IT-alalla tai tietotekniikan työtehtävissä työskenteleviltä henkilöiltä.
Tutkimuksessa havaittiin koronaviruspandemian tuomien muutoksien olevan pääasiassa positiivisia työhyvinvoinnille. Etätyöskentelyyn siirtyminen on tasapainottanut työntekijöiden arkea. Negatiivisia muutoksia koronaviruspandemia toi työntekijän ja työnantajan välille, joita on esimerkiksi työntekijän kokema arvostuksen puute.
Opinnäytetyössä selvitettiin koronaviruspandemian vaikutusta työhyvinvointiin IT-alalla ja minkälainen rooli etätyöllä ja työnantajalla on ollut tähän muutokseen.
Kokonaisvaltainen työhyvinvointi voidaan jakaa neljään osa-alueeseen: fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja henkinen työhyvinvointi. Kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi on työstettävä jokaista neljää osa-aluetta. Työhyvinvointi on kokoaikainen prosessi työn yhteydessä, jota voi työntekijä itse edistää ja työnantaja tukea omalta osaltaan. Lisäksi yrityksen sisäisiä tekijöitä työhyvinvoinnin edistämiseksi ovat työsuojeluhenkilöstö, luottamusmiehet ja työterveyshuolto.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2021. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja sen aikana tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia Google Forms -kyselytyökalulla IT-alalla tai tietotekniikan työtehtävissä työskenteleviltä henkilöiltä.
Tutkimuksessa havaittiin koronaviruspandemian tuomien muutoksien olevan pääasiassa positiivisia työhyvinvoinnille. Etätyöskentelyyn siirtyminen on tasapainottanut työntekijöiden arkea. Negatiivisia muutoksia koronaviruspandemia toi työntekijän ja työnantajan välille, joita on esimerkiksi työntekijän kokema arvostuksen puute.