Hankinnan kategoriamallin yhtenäistäminen YIT:n asumisessa
Mosamete, Giscard (2021)
Mosamete, Giscard
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526030
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tavoite oli yhtenäistää YIT:n kategoriahankintamallia. Työ tehtiin YIT Suomi Oy:n hankintaosastolle. Työn tarkoituksena oli tuottaa YIT:n hankintaosastolle tiedonkeruumalli, jolla saadaan kerättyä toimittajista tärkeitä tietoja hankinnan kategoriasta riippumatta.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka aineisto kerättiin toimittajien myyntipäälliköille sähköpostin kautta lähetetyillä auditointilomakkeella. Toimittajat, joiden vastauksia ei saatu auditointilomakkeen avulla, auditoitiin asiakastietojärjestelmästä löytyneiden taloustietojen avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin hankintaa käsitteenä, sen toteutustapoja sekä organisaation kannalta parasta tapaa tehdä hankintoja. Työn tutkimusosassa käytiin läpi kyselytutkimusta sekä toimittajien sijoittumista toimittajanvalintalistalla.
Tutkimus antoi kuvan toimittajamarkkinoiden nykytilanteesta ja toimittajien asemasta paljon esillä olleissa asioissa, joita ovat esimerkiksi ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu sekä hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Johtopäätöksenä todettiin, että ostajaorganisaation täytyy aktiivisesti seurata toimittajamarkkinoita, jotta sen olisi helpompaa varmistaa tuotteiden tai palvelun saatavuutta varsinkin, kun toimittajamarkkina on laaja. Yhtenäisellä kategoriamallilla kaikkien kategorioiden toimittajamarkkinoiden seuranta on helpompaa, sillä kategoriamallista löytyvät samat arvot ja periaatteet, joita organisaatio vaatii.
Opinnäytetyön tavoite oli yhtenäistää YIT:n kategoriahankintamallia. Työ tehtiin YIT Suomi Oy:n hankintaosastolle. Työn tarkoituksena oli tuottaa YIT:n hankintaosastolle tiedonkeruumalli, jolla saadaan kerättyä toimittajista tärkeitä tietoja hankinnan kategoriasta riippumatta.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka aineisto kerättiin toimittajien myyntipäälliköille sähköpostin kautta lähetetyillä auditointilomakkeella. Toimittajat, joiden vastauksia ei saatu auditointilomakkeen avulla, auditoitiin asiakastietojärjestelmästä löytyneiden taloustietojen avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin hankintaa käsitteenä, sen toteutustapoja sekä organisaation kannalta parasta tapaa tehdä hankintoja. Työn tutkimusosassa käytiin läpi kyselytutkimusta sekä toimittajien sijoittumista toimittajanvalintalistalla.
Tutkimus antoi kuvan toimittajamarkkinoiden nykytilanteesta ja toimittajien asemasta paljon esillä olleissa asioissa, joita ovat esimerkiksi ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu sekä hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Johtopäätöksenä todettiin, että ostajaorganisaation täytyy aktiivisesti seurata toimittajamarkkinoita, jotta sen olisi helpompaa varmistaa tuotteiden tai palvelun saatavuutta varsinkin, kun toimittajamarkkina on laaja. Yhtenäisellä kategoriamallilla kaikkien kategorioiden toimittajamarkkinoiden seuranta on helpompaa, sillä kategoriamallista löytyvät samat arvot ja periaatteet, joita organisaatio vaatii.