Saako sitä mitä tilaa? : Työllistymisen yksikön tilaamien työhön kuntouttavien palvelujen laatu lähettävien tahojen arvioimana
Noronen, Virpi (2012)
Noronen, Virpi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301231670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301231670
Tiivistelmä
Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu useita työllisyyteen liittyviä tavoitteita. Näitä ovat mm. syrjäytymisen ehkäisy ja pitkäaikaistyöttömien paluun tukeminen työmarkkinoille. Työllistymisen tukemisesta on tullut myös yksi aikuissosiaalityön tavoitteista.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla Kuopion kaupungin työllistymisen yksikön tilaamien työhön kuntouttavien palvelujen laatua ja prosessin toimivuutta lähettävien tahojen näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös kartoittaa, ovatko nykyiset työllistymistä tukevat palvelut riittäviä vai tarvitaanko jotain uutta. Työhön kuntouttavien palvelujen tavoitteena on tukea pitkäaikaistyöttömiä opiskelemaan ja/tai takaisin työelämään ja sitä kautta vaikuttaa työvoiman saatavuuteen tulevaisuudessa. Kyseisistä palveluista on laadittu palvelukuvaukset ostosopimusten liitteiksi, joissa määritellään peruslaatutason vaatimukset, joita tilaaja, eli työllistymisen yksikkö, palveluntuottajilta odottaa. Kyselyyn nostetut tarkasteltavat osa-alueet nousivat kyseisistä palvelukuvauksista. Tutkimuksen tavoitteena oli myös kehittää mittaria, jolla palautetta voidaan jatkossa kerätä säännöllisesti lähettäviltä tahoilta. Asiakkaita palveluihin lähettävinä tahoina tässä tutkimuksessa ovat aikuissosiaalityön, Kuopion seudun työvoimanpalvelukeskuksen ja te-toimiston viranomaiset ja kyseisiä palveluja tuottavat Tukeva-työvalmennussäätiö, Kevama Oy ja AmaveK ry.
Kysely toteutettiin e-lomakekyselynä maalis-huhtikuussa 2012 ja kohdistettiin niille lähettäville tahoille, joiden asiakas keskeytti tai päätti palvelun kyseisenä ajankohtana. Vastauslinkkejä kyselyyn lähetettiin sähköpostitse 51 kappaletta, joista yhden muistutuskierroksen jälkeen palautui 31. Saatujen vastausten perusteella palveluntuottajat tuottavat työhön kuntouttavia palveluja laadukkaasti, sillä esimerkiksi yleisestä palvelun laadukkuudesta saivat kaikki palveluntuottajat keskiarvoksi yli 8, jota Kuopion kaupungilla pidetään rajana, johon voidaan olla tyytyväisiä. Palvelujen laatua arvioitiin pääasiassa kouluarvosanoin 4-10, mikä oli haasteellista, koska pelkät annetut arvosanat eivät aina kerro totuutta palvelujen laadukkuudesta. Jalkautettaessa kyseistä mittaria käytäntöön, täytyykin kyselyn rakenteeseen tehdä muutoksia.
Nykyisiä työhön kuntouttavia palveluja pidetään riittävinä ja palveluvalikoima on viime vuosien aikana kehittynyt kiitettävästi. Palvelu, jota kuitenkin kaivataan valikoimaa täydentämään, on ns. päivätoiminta, johon asiakas voisi osallistua ilman työllistymisen tavoitetta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla Kuopion kaupungin työllistymisen yksikön tilaamien työhön kuntouttavien palvelujen laatua ja prosessin toimivuutta lähettävien tahojen näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös kartoittaa, ovatko nykyiset työllistymistä tukevat palvelut riittäviä vai tarvitaanko jotain uutta. Työhön kuntouttavien palvelujen tavoitteena on tukea pitkäaikaistyöttömiä opiskelemaan ja/tai takaisin työelämään ja sitä kautta vaikuttaa työvoiman saatavuuteen tulevaisuudessa. Kyseisistä palveluista on laadittu palvelukuvaukset ostosopimusten liitteiksi, joissa määritellään peruslaatutason vaatimukset, joita tilaaja, eli työllistymisen yksikkö, palveluntuottajilta odottaa. Kyselyyn nostetut tarkasteltavat osa-alueet nousivat kyseisistä palvelukuvauksista. Tutkimuksen tavoitteena oli myös kehittää mittaria, jolla palautetta voidaan jatkossa kerätä säännöllisesti lähettäviltä tahoilta. Asiakkaita palveluihin lähettävinä tahoina tässä tutkimuksessa ovat aikuissosiaalityön, Kuopion seudun työvoimanpalvelukeskuksen ja te-toimiston viranomaiset ja kyseisiä palveluja tuottavat Tukeva-työvalmennussäätiö, Kevama Oy ja AmaveK ry.
Kysely toteutettiin e-lomakekyselynä maalis-huhtikuussa 2012 ja kohdistettiin niille lähettäville tahoille, joiden asiakas keskeytti tai päätti palvelun kyseisenä ajankohtana. Vastauslinkkejä kyselyyn lähetettiin sähköpostitse 51 kappaletta, joista yhden muistutuskierroksen jälkeen palautui 31. Saatujen vastausten perusteella palveluntuottajat tuottavat työhön kuntouttavia palveluja laadukkaasti, sillä esimerkiksi yleisestä palvelun laadukkuudesta saivat kaikki palveluntuottajat keskiarvoksi yli 8, jota Kuopion kaupungilla pidetään rajana, johon voidaan olla tyytyväisiä. Palvelujen laatua arvioitiin pääasiassa kouluarvosanoin 4-10, mikä oli haasteellista, koska pelkät annetut arvosanat eivät aina kerro totuutta palvelujen laadukkuudesta. Jalkautettaessa kyseistä mittaria käytäntöön, täytyykin kyselyn rakenteeseen tehdä muutoksia.
Nykyisiä työhön kuntouttavia palveluja pidetään riittävinä ja palveluvalikoima on viime vuosien aikana kehittynyt kiitettävästi. Palvelu, jota kuitenkin kaivataan valikoimaa täydentämään, on ns. päivätoiminta, johon asiakas voisi osallistua ilman työllistymisen tavoitetta.