Varhainen puuttuminen ja kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa : Työntekijöiden näkökulmia
Ojala, Johanna; Aatamila, Helena (2013)
Ojala, Johanna
Aatamila, Helena
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011826
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten, missä muodossa ja miksi lasten välistä kiusaamista esiintyy päiväkodissa. Tarkoituksena oli myös kartoittaa keinoja, joita varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on lasten väliseen kiusaamiseen puuttumiseen ja ennaltaehkäisyyn. Aihe on ajankohtainen, sillä kiusaamista on todettu esiintyvän jo päiväkoti-ikäisten lasten parissa. Lisäksi kiusaamisella on todettu olevan negatiivisia vaikutuksia lapsen itsetuntoon. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta lasten välisestä kiusaamisesta ja keinoista puuttua kiusaamiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää päiväkodissa työskentelevää henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun menetelmällä ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja jäsenneltiin teemoittelemalla. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että työntekijät kokivat kiusaamista esiintyvän päiväkodissa ja sen muotoja ovat fyysinen, psyykkinen ja sanallinen kiusaaminen. Ryhmän ulkopuolelle jättäminen on myös kiusaamisen muoto. Työntekijät kokivat, että kiusaamista on kaikki mikä lapsesta tuntuu kiusaamiselta. Keskeisinä tutkimustuloksia olivat suvaitsevaisuuskasvatuksen, yhteisöllisyyden ja sosiaalisten taitojen opettamisen merkitys kiusaamisen ennaltaehkäisyssä sekä kasvatuskumppanuuden, lasten havainnoinnin sekä yhteisten toimintatapojen merkitys kiusaamiseen puuttumisessa.
Jatkotutkimuksena päiväkodeille voitaisiin toteuttaa suunnitelmat kiusaamiseen puuttumiseen ja ennaltaehkäisyyn.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää päiväkodissa työskentelevää henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun menetelmällä ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja jäsenneltiin teemoittelemalla. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että työntekijät kokivat kiusaamista esiintyvän päiväkodissa ja sen muotoja ovat fyysinen, psyykkinen ja sanallinen kiusaaminen. Ryhmän ulkopuolelle jättäminen on myös kiusaamisen muoto. Työntekijät kokivat, että kiusaamista on kaikki mikä lapsesta tuntuu kiusaamiselta. Keskeisinä tutkimustuloksia olivat suvaitsevaisuuskasvatuksen, yhteisöllisyyden ja sosiaalisten taitojen opettamisen merkitys kiusaamisen ennaltaehkäisyssä sekä kasvatuskumppanuuden, lasten havainnoinnin sekä yhteisten toimintatapojen merkitys kiusaamiseen puuttumisessa.
Jatkotutkimuksena päiväkodeille voitaisiin toteuttaa suunnitelmat kiusaamiseen puuttumiseen ja ennaltaehkäisyyn.