Karavaanariasiakkaiden näkemyksiä IskelmäNiityt-tapahtumasta
Säisä, Marjo; Ollikainen, Miia; Ruotsalainen, Riina (2009)
Säisä, Marjo
Ollikainen, Miia
Ruotsalainen, Riina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168073
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Vihreät Niityt Oy. Vihreät Niityt Oy järjestää iskelmämusiikkipainotteista kesätapahtumaa nimeltä IskelmäNiityt. Tapahtuma järjestetään Kiuruvedellä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Vihreät Niityt Oy:n karavaanariasiakkaiden motiivit valita kesätapahtuma, tapahtumavalintaan vaikuttavat arvot, tyytyväisyys tapahtumaan ja mielikuva tapahtumasta. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Vihreät Niityt Oy:n rekisterissä olevat ja yli 100 kilometrin päässä Kiuruvedestä asuvat karavaanarit. Tutkimus on toimeksiantajalle tärkeä, koska yritys ei ole tehnyt vastaavaa tutkimusta aiemmin ja he haluavat tutkimuksesta saatavien tulosten avulla kehittää tapahtumaa karavaanareiden osalta paremmaksi. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin postikyselyllä ja se analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan vastaajien tärkeimmät motiivit valita kesätapahtuma oli tapahtuman ilmapiiri, esiintyjät/artistit, leirintäalue, palvelut ja ympäristöasioiden ottaminen tapahtuman toteuttamisessa huomioon. Maalaishenkisyyttä ei ole täysin turhaan nostettu tapahtuman teemaksi. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan. Vastaajille oli muodostunut tapahtumasta myönteinen mielikuva. Tapahtuma nähtiin ammattimaisesti toteutettuna/järjestettynä, luotettavana, monipuolisena, ajanhermolla pysyvänä, asiakkaan tarpeet huomioon ottavana, laadukkaana ja tunnettuna.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Vihreät Niityt Oy:n karavaanariasiakkaiden motiivit valita kesätapahtuma, tapahtumavalintaan vaikuttavat arvot, tyytyväisyys tapahtumaan ja mielikuva tapahtumasta. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Vihreät Niityt Oy:n rekisterissä olevat ja yli 100 kilometrin päässä Kiuruvedestä asuvat karavaanarit. Tutkimus on toimeksiantajalle tärkeä, koska yritys ei ole tehnyt vastaavaa tutkimusta aiemmin ja he haluavat tutkimuksesta saatavien tulosten avulla kehittää tapahtumaa karavaanareiden osalta paremmaksi. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin postikyselyllä ja se analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan vastaajien tärkeimmät motiivit valita kesätapahtuma oli tapahtuman ilmapiiri, esiintyjät/artistit, leirintäalue, palvelut ja ympäristöasioiden ottaminen tapahtuman toteuttamisessa huomioon. Maalaishenkisyyttä ei ole täysin turhaan nostettu tapahtuman teemaksi. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan. Vastaajille oli muodostunut tapahtumasta myönteinen mielikuva. Tapahtuma nähtiin ammattimaisesti toteutettuna/järjestettynä, luotettavana, monipuolisena, ajanhermolla pysyvänä, asiakkaan tarpeet huomioon ottavana, laadukkaana ja tunnettuna.