Paints and Friends tunnettuus ja mielikuvat
Leivo, Tuulia (2022)
Leivo, Tuulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202222769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202222769
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan Paints and Friendsin brändiin liitettävät mielikuvat ja tunnettuus yrityksen jo tuntevan kohderyhmän keskuudessa. Lisäksi tutkittiin, mitkä kanavat ja millaiset sisällöt toimivat yrityksen viestinnässä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, käyttääkö kohderyhmä myös muita Helsingissä toimivia maalausworkshop -palveluita tarjoavia yrityksiä.
Toimeksiantaja ei ollut aiemmin kerännyt kyselyn avulla tietoa asiakkaistaan ja heidän kokemuksistaan. Mielikuvatutkimus on hyvä keino tarkistaa, vastaako yrityksen asiakkaiden mielikuvat sitä viestiä, jonka yritys haluaa toiminnallaan välittää. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa nykyisestä tilanteesta, jotta yritys voisi kehittää brändistrategiaansa.
Tutkimus toteutettiin tutkimustyyppisesti kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä ja kokonaistutkimuksena. Kyselylomake luotiin Webropol 3.0 ohjelmiston avulla ja lähetettiin 176 henkilölle sähköpostitse tammikuun 2022 aikana. Kohderyhmä oli sähköpostilista henkilöistä, jotka olivat jättäneet sähköpostinsa Paints and Friendsin kotisivujen kautta ilmoittaen halukkuutensa tilata yrityksen uutiskirjeen. Vastauksia kyselyyn kertyi yhteensä 42, joten vastausprosentiksi muodostui 23,9 %.
Toimeksiantajan tunnettuudesta ja mielikuvista saatiin positiivisia tuloksia. Vastaajista 90 % oli käyttänyt yrityksen palveluita, 10 % tunsi yrityksen vain nimeltä. Yli puolet vastaajista oli kuullut yrityksestä ensimmäisen kerran Instagramin kautta, joten se vaikutti olevan merkittävä kanava tunnettuuden rakentumisessa. Yksittäiset maalausworkshopit puolestaan olivat suosituin palvelu tämän kohderyhmän keskuudessa. Yritystä kaikkein kuvaavimpia adjektiiveja olivat innostava, luova ja trendikäs. NPS analyysin mukaan suosittelijoita kohderyhmästä oli 88 %.
Yrityksen viestintäkanaviin ja -sisältöihin oltiin myös tyytyväisiä. Jopa 90 % vastaajista piti Instagram -sisältöä joko erittäin mielenkiintoisena tai melko mielenkiintoisena. Facebook -sisällön kohdalla 82 % vastaajista piti sisältöä melko mielenkiintoisena. Tutkimuksessa neljään muuhun alan kilpailijaan verrattu Paints and Friends oli tunnetuin ja kohderyhmästä ainoastaan 5 % oli käyttänyt kilpailijan palveluita.
Toimeksiantaja ei ollut aiemmin kerännyt kyselyn avulla tietoa asiakkaistaan ja heidän kokemuksistaan. Mielikuvatutkimus on hyvä keino tarkistaa, vastaako yrityksen asiakkaiden mielikuvat sitä viestiä, jonka yritys haluaa toiminnallaan välittää. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa nykyisestä tilanteesta, jotta yritys voisi kehittää brändistrategiaansa.
Tutkimus toteutettiin tutkimustyyppisesti kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä ja kokonaistutkimuksena. Kyselylomake luotiin Webropol 3.0 ohjelmiston avulla ja lähetettiin 176 henkilölle sähköpostitse tammikuun 2022 aikana. Kohderyhmä oli sähköpostilista henkilöistä, jotka olivat jättäneet sähköpostinsa Paints and Friendsin kotisivujen kautta ilmoittaen halukkuutensa tilata yrityksen uutiskirjeen. Vastauksia kyselyyn kertyi yhteensä 42, joten vastausprosentiksi muodostui 23,9 %.
Toimeksiantajan tunnettuudesta ja mielikuvista saatiin positiivisia tuloksia. Vastaajista 90 % oli käyttänyt yrityksen palveluita, 10 % tunsi yrityksen vain nimeltä. Yli puolet vastaajista oli kuullut yrityksestä ensimmäisen kerran Instagramin kautta, joten se vaikutti olevan merkittävä kanava tunnettuuden rakentumisessa. Yksittäiset maalausworkshopit puolestaan olivat suosituin palvelu tämän kohderyhmän keskuudessa. Yritystä kaikkein kuvaavimpia adjektiiveja olivat innostava, luova ja trendikäs. NPS analyysin mukaan suosittelijoita kohderyhmästä oli 88 %.
Yrityksen viestintäkanaviin ja -sisältöihin oltiin myös tyytyväisiä. Jopa 90 % vastaajista piti Instagram -sisältöä joko erittäin mielenkiintoisena tai melko mielenkiintoisena. Facebook -sisällön kohdalla 82 % vastaajista piti sisältöä melko mielenkiintoisena. Tutkimuksessa neljään muuhun alan kilpailijaan verrattu Paints and Friends oli tunnetuin ja kohderyhmästä ainoastaan 5 % oli käyttänyt kilpailijan palveluita.