Itsensä johtaminen-kohti parempaa hyvinvointia työssä ja elämässä
Lähdekorpi, Tanja; Kraft, Johanna (2022)
Lähdekorpi, Tanja
Kraft, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa hyvinvointikampanja itsensä johtamisesta niin arjessa kuin työssäkin Osuuskauppa Suur-Savon parturi-kampaajille Savonlinnassa, Pieksämäellä ja Mikkelissä. Kampanja käsittelee aiheita fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta, henkisestä ja ammatillisesta kunnosta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, joka toteutettiin syksyllä 2021. Kampanjalla pyrittiin selvittämään millaiset itsensä johtamisen taidot ovat osuuskauppa Suur-Savon parturi-kampaajilla liittyen yllä oleviin aiheisiin.
Opinnäytetyö muodostui teoreettisesta osuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin laajalti fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, henkisen, ja ammatillisen kunnon tarkasteluun itsensä johtamisen näkökulmasta. Viitekehystä varten opinnäytetyössä käytettiin erilaisia teoksia, tutkimuksia sekä verkkojulkaisuja koskien itsensä johtamista fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, henkisen ja ammatillisen puolen näkökulmasta.
Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin hyvinvointikampanja toimeksiantajan työntekijöille, jotka tässä tutkimuksessa olivat parturi-kampaajia. Hyvinvointikampanjaan sisältyi neljä erilaista kampanja osuutta, jotka lähetettiin asianomaisille sähköpostiin neljänviikon aikajaksolla. Jotta toiminnallinen osuus saatiin tuotettua, tehtiin kaksi kvantitatiivista lomakekyselyä. Ensimmäinen oli kysely siitä, kuinka tutkimukseen osallistujat kokivat sen hetkisen itsensä johtamisen taidot ja sen pohjalta luotiin hyvinvointikampanja. Toinen kysely oli hyvinvointikampanjan jälkeen, jossa kysyttiin, kuinka kampanja oli tutkimus henkilöiden mielestä toteutunut. Ensimmäisessä kyselylomakkeessa oli vakioituja (strukturoituja) kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä, joilla saatiin arvokasta tietoa siitä mihin itsensä johtamisen keinoihin erityisesti neljän viikon hyvinvointikampanjassa ja hyvinvointioppaassa olisi hyvä keskittyä. Otantana oli Osuuskauppa Suur-Savon parturi-kampaajat.
Hyvinvointikampanja oli monelle ajankohtainen ja siitä tuli paljon positiivista palautetta. Tutkimukseen osallistuneen henkilöt toivoivat, että organisaatio voisi järjestää jatkossakin saman tyyppisiä kampanjoita. Hyvinvointikampanjaan suunnitellut materiaalit ja kaikki toimenpiteet sujuivat hyvin. Kaikkia hyvinvointikampanjan materiaaleja sekä tutkimustuloksia voidaan käyttää jatkossa organisaation työntekijöiden työhyvin-vointia ajatellen. Opinnäytetyö osoitti sen, että itsensä johtaminen on tärkeä ajatellen koko organisaatiota. Ehdottoman tärkeiksi alueiksi nousi mielen ja työssäjaksamisen alueet. The purpose of the thesis was to design and implement a campaign for well-being concerning selfmanagement in everyday life as well as in working life of the barber/hairdressers of the Osuuskauppa Suur-Savo chain of stores in Savonlinna, Pieksämäki and Mikkeli. The campaign addresses questions related to physical, psychological, social, mental, and professional ability. The thesis was implemented as action research, which was conducted in the autumn of 2021. The aim of this campaign was to explore the level of expertise concerning self-management of the barber/hairdressers of the Osuuskauppa Suur-Savo chain of stores related to the above-mentioned topics.
The thesis consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical framework of questions focuses on the analysis of physical, psychological, social, mental, and professional ability from the point of view of self-management. For the framework, various written sources, studies, and web-based publications related to the self-management in physical, psychological, social, mental, and professional points of view were studied.
In the practical part a campaign for well-being was designed and implemented for the employees of the cli-ent. The campaign for well-being consisted of four different sets of questions, which were sent to the recipients by email during the course of four weeks. In order to implement the practical part, two sets of quantitative questionnaires were made. The first on dealt with how the participants of the study saw assessed their skills in self-management at the time; based on the responses, a campaign for well-being was created. The second questionnaire, launched after the campaign, aimed to clarify how well had the goals of the campaign had been achieved according to the participants. The first questionnaire consisted of standardized (structured) questions and open questions which yielded valuable information about the type of self-management methods that a four-week campaign for well-being and a guidebook on well-being should especially concentrate on. The sampling for the study consisted of the barber/hairdressers of the Osuuskauppa Suur-Savo chain of stores.
Most participants found the campaign for well-being to be a topical issue and it received a great deal of positive feedback. The participants hoped that their respective organizations could implement similar campaigns in the future also. The materials and all the procedures designed for the campaign for well-being fulfilled the purposes well. All the materials and findings can be applied to the well-being of the employees of the client organization in the future. The study proved that the ability of self-management is important for the whole organization. The psychological aspects of work as well as coping with workload were discovered to be of particular importance.
Opinnäytetyö muodostui teoreettisesta osuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin laajalti fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, henkisen, ja ammatillisen kunnon tarkasteluun itsensä johtamisen näkökulmasta. Viitekehystä varten opinnäytetyössä käytettiin erilaisia teoksia, tutkimuksia sekä verkkojulkaisuja koskien itsensä johtamista fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen, henkisen ja ammatillisen puolen näkökulmasta.
Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin hyvinvointikampanja toimeksiantajan työntekijöille, jotka tässä tutkimuksessa olivat parturi-kampaajia. Hyvinvointikampanjaan sisältyi neljä erilaista kampanja osuutta, jotka lähetettiin asianomaisille sähköpostiin neljänviikon aikajaksolla. Jotta toiminnallinen osuus saatiin tuotettua, tehtiin kaksi kvantitatiivista lomakekyselyä. Ensimmäinen oli kysely siitä, kuinka tutkimukseen osallistujat kokivat sen hetkisen itsensä johtamisen taidot ja sen pohjalta luotiin hyvinvointikampanja. Toinen kysely oli hyvinvointikampanjan jälkeen, jossa kysyttiin, kuinka kampanja oli tutkimus henkilöiden mielestä toteutunut. Ensimmäisessä kyselylomakkeessa oli vakioituja (strukturoituja) kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä, joilla saatiin arvokasta tietoa siitä mihin itsensä johtamisen keinoihin erityisesti neljän viikon hyvinvointikampanjassa ja hyvinvointioppaassa olisi hyvä keskittyä. Otantana oli Osuuskauppa Suur-Savon parturi-kampaajat.
Hyvinvointikampanja oli monelle ajankohtainen ja siitä tuli paljon positiivista palautetta. Tutkimukseen osallistuneen henkilöt toivoivat, että organisaatio voisi järjestää jatkossakin saman tyyppisiä kampanjoita. Hyvinvointikampanjaan suunnitellut materiaalit ja kaikki toimenpiteet sujuivat hyvin. Kaikkia hyvinvointikampanjan materiaaleja sekä tutkimustuloksia voidaan käyttää jatkossa organisaation työntekijöiden työhyvin-vointia ajatellen. Opinnäytetyö osoitti sen, että itsensä johtaminen on tärkeä ajatellen koko organisaatiota. Ehdottoman tärkeiksi alueiksi nousi mielen ja työssäjaksamisen alueet.
The thesis consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical framework of questions focuses on the analysis of physical, psychological, social, mental, and professional ability from the point of view of self-management. For the framework, various written sources, studies, and web-based publications related to the self-management in physical, psychological, social, mental, and professional points of view were studied.
In the practical part a campaign for well-being was designed and implemented for the employees of the cli-ent. The campaign for well-being consisted of four different sets of questions, which were sent to the recipients by email during the course of four weeks. In order to implement the practical part, two sets of quantitative questionnaires were made. The first on dealt with how the participants of the study saw assessed their skills in self-management at the time; based on the responses, a campaign for well-being was created. The second questionnaire, launched after the campaign, aimed to clarify how well had the goals of the campaign had been achieved according to the participants. The first questionnaire consisted of standardized (structured) questions and open questions which yielded valuable information about the type of self-management methods that a four-week campaign for well-being and a guidebook on well-being should especially concentrate on. The sampling for the study consisted of the barber/hairdressers of the Osuuskauppa Suur-Savo chain of stores.
Most participants found the campaign for well-being to be a topical issue and it received a great deal of positive feedback. The participants hoped that their respective organizations could implement similar campaigns in the future also. The materials and all the procedures designed for the campaign for well-being fulfilled the purposes well. All the materials and findings can be applied to the well-being of the employees of the client organization in the future. The study proved that the ability of self-management is important for the whole organization. The psychological aspects of work as well as coping with workload were discovered to be of particular importance.