Turnausmainos: case FC Sport Vaasa
Hihnala, Veera; Antila, Joaniina (2022)
Hihnala, Veera
Antila, Joaniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026828
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vuonna 2013 perustettu vaasalainen jalkapalloseura FC Sport Vaasa, joka on yksi Suomen suurimmista tyttöjalkapalloon erikoistuneista urheiluseuroista. Seura tarjoaa elämän pituisia ystävyyksiä ja laajan harrastajamäärän ansiosta aukottoman pelaajapolun kaiken ikäisille.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja työn produkti oli kevätturnaukseen osoitettu turnausmainos. Mainos kohdennettiin turnaukseen tuleville katsojille. Teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnin, sosiaalisen median markkinoinnin sekä tapahtumamarkkinoinnin teoriasta. Mukaan oli sisällytetty hieman benchmarking prosessia. Tutkimusaineistona oli käytetty kahta haastattelua. Laadullisella tutkimuksella saatiin selvitettyä mitä toimeksiantaja haluaa mainokselta ja mikä on heidän tavoitteensa mainoksen suhteen. Toisella haastattelulla selvitimme ammattilaisten mielipiteen valmiista turnausmainoksesta. Haastattelun tyyliksi valikoitui teemahaastattelu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli turnausmainoksen lisäksi antaa seuralle ideoita ja ajatuksia tuleviin sosiaalisen median kampanjoihin, markkinointiin sekä mainostamiseen.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja työn produkti oli kevätturnaukseen osoitettu turnausmainos. Mainos kohdennettiin turnaukseen tuleville katsojille. Teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnin, sosiaalisen median markkinoinnin sekä tapahtumamarkkinoinnin teoriasta. Mukaan oli sisällytetty hieman benchmarking prosessia. Tutkimusaineistona oli käytetty kahta haastattelua. Laadullisella tutkimuksella saatiin selvitettyä mitä toimeksiantaja haluaa mainokselta ja mikä on heidän tavoitteensa mainoksen suhteen. Toisella haastattelulla selvitimme ammattilaisten mielipiteen valmiista turnausmainoksesta. Haastattelun tyyliksi valikoitui teemahaastattelu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli turnausmainoksen lisäksi antaa seuralle ideoita ja ajatuksia tuleviin sosiaalisen median kampanjoihin, markkinointiin sekä mainostamiseen.