Covid-19 ja digitalisaation vaikutus kokous- ja tapahtuma-alalla
Tuores, Mici; Parkkonen, Senni (2022)
Tuores, Mici
Parkkonen, Senni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057348
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, miten covid-19-pande-mia ja digitalisaatio ovat vaikuttaneet kokous- ja tapahtuma-alalla. Opinnäyte-työn tilaajana oli MeetingPackage. MeetingPackage toimii teknologia- ja mat-kailusektorilla.
Työ pitää sisällään kolme suurta aihekokonaisuutta. Työssä kerrotaan kokouk-sista laajasti niiden määritelmästä siihen mitä kokoukset saattavat olla tulevai-suudessa. Digitalisuus aihekokonaisuudessa perehdytään digitalisuuden ke-hittymiseen ja siihen, mitä digitalisuus on kokouspalveluissa. Viimeinen aihe-kokonaisuus liittyy itse tutkimuksen tekemiseen, kyselyn laatimiseen sekä ky-selyn tavoitteisiin ja toteutukseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Työssä toteutettiin kysely, joka lähetettiin MeetingPackagen yritysasiakkaille sähköpostilla. Kysely toteutettiin englanniksi, sillä suomeksi vastauksia ei olisi saatu tarpeeksi.
Työn tuloksena saatiin selville, miten covid-19 on vaikuttanut MeetingPacka-gen yritysasiakkaiden henkilökuntaan sekä millaisena he näkevät digitalisaa-tion kehityksen myötä syntyneet mahdollisuudet. Oletuksena oli, että työnteki-jöitä olisi jouduttu vähentämään, mutta heidän työnsä korvattaisiin tulevaisuu-dessa digitalisaation kehityksen avulla. Kysely kuitenkin osoitti, että työnteki-jöitä ollaan palkkaamassa takaisin, eli yritykset eivät osaa vielä hyödyntää di-gitalisaatiota niin laajasti kuin olisi mahdollista. Kyselyn vastauksista toimeksi-antaja sai tietoja, joita voi hyödyntää toimintansa kehittämisessä ja palve-luidensa markkinoinnissa.
Työ pitää sisällään kolme suurta aihekokonaisuutta. Työssä kerrotaan kokouk-sista laajasti niiden määritelmästä siihen mitä kokoukset saattavat olla tulevai-suudessa. Digitalisuus aihekokonaisuudessa perehdytään digitalisuuden ke-hittymiseen ja siihen, mitä digitalisuus on kokouspalveluissa. Viimeinen aihe-kokonaisuus liittyy itse tutkimuksen tekemiseen, kyselyn laatimiseen sekä ky-selyn tavoitteisiin ja toteutukseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Työssä toteutettiin kysely, joka lähetettiin MeetingPackagen yritysasiakkaille sähköpostilla. Kysely toteutettiin englanniksi, sillä suomeksi vastauksia ei olisi saatu tarpeeksi.
Työn tuloksena saatiin selville, miten covid-19 on vaikuttanut MeetingPacka-gen yritysasiakkaiden henkilökuntaan sekä millaisena he näkevät digitalisaa-tion kehityksen myötä syntyneet mahdollisuudet. Oletuksena oli, että työnteki-jöitä olisi jouduttu vähentämään, mutta heidän työnsä korvattaisiin tulevaisuu-dessa digitalisaation kehityksen avulla. Kysely kuitenkin osoitti, että työnteki-jöitä ollaan palkkaamassa takaisin, eli yritykset eivät osaa vielä hyödyntää di-gitalisaatiota niin laajasti kuin olisi mahdollista. Kyselyn vastauksista toimeksi-antaja sai tietoja, joita voi hyödyntää toimintansa kehittämisessä ja palve-luidensa markkinoinnissa.