3D-tekniikan hyödyntäminen robotiikassa
Niemonen, Roope (2022)
Niemonen, Roope
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712635
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kattava tietopaketti 3D-mallinnuksen ja -tulostamisen eri osa-alueista, kehitysympäristöistä ja robotiikan kehittämisestä. 3D-tulostamista voidaan hyödyntää yhä enenevissä määrin erilaisiin käyttötarkoituksiin ja se on aiheena hyvin ajankohtainen. 3D-mallinuksen kehityksen ansiosta 3D-tulostamista on tullut merkittävä apu robotiikkaan. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sisältää Yleisradion kanssa tehdyn projektin, jossa rakennetaan toimiva robottinen ratkaisu uudelle lastensarjan hahmolle.
Työn tavoitteena on rakentaa toimeksiantajan ohjeistusten perusteella robottinen ratkaisu hahmon päässä olevien komponenttien liikuttamiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisäksi luoda tietoisuutta 3D-tekniikan monimuotoisuudesta ja hyödyntämisestä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Työ on suunnattu niin alan aloittelijoille kuin ammattilaisille, sillä se käsittelee aihetta hahmosuunnittelun kautta. Toiminnallisessa osassa käydään laajalti läpi Yleisradiolle tehtyä teknistä ratkaisua. Siinä syvennytään eri ratkaisujen taustoihin ja rakenteisiin, rakentaen juuri tätä toimeksiantoa varten tavoitteiden mukaisen kokonaisuuden.
Opinnäytetyön alussa käydään läpi 3D-mallintamisen sekä -tulostamisen toimintaa, jonka jälkeen tutustutaan tarkemmin robotiikkaan. Keskeisenä tutkimusaineistona toimii alan ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset, sekä asiantuntijoiden luennot, jotka muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Työn empiirisessä osassa kerrotaan keskeiset tulokset ja niitä havainnollistetaan kuvien avulla, jotta lukija pääsee syventymään ratkaisuihin paremmin. Pohdintaosuudessa käydään läpi projektin onnistumiset ja eteen tulleet haasteet. Lopputuloksena voidaan todeta 3D-mallinnuksen sekä -tulostuksen yhteensovittamisen robotiikan kanssa olevan toimiva ratkaisu hahmon toiminnallisuuksien toteuttamisessa, erityisesti niin sanottujen maskottimaisten hahmojen kohdalla. Lisäksi opinnäytetyö tuottaa eri ratkaisuvaihtoehtojen kautta lisäarvoa hahmorobotiikan jatkokehittämiseen.
Työn tavoitteena on rakentaa toimeksiantajan ohjeistusten perusteella robottinen ratkaisu hahmon päässä olevien komponenttien liikuttamiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisäksi luoda tietoisuutta 3D-tekniikan monimuotoisuudesta ja hyödyntämisestä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Työ on suunnattu niin alan aloittelijoille kuin ammattilaisille, sillä se käsittelee aihetta hahmosuunnittelun kautta. Toiminnallisessa osassa käydään laajalti läpi Yleisradiolle tehtyä teknistä ratkaisua. Siinä syvennytään eri ratkaisujen taustoihin ja rakenteisiin, rakentaen juuri tätä toimeksiantoa varten tavoitteiden mukaisen kokonaisuuden.
Opinnäytetyön alussa käydään läpi 3D-mallintamisen sekä -tulostamisen toimintaa, jonka jälkeen tutustutaan tarkemmin robotiikkaan. Keskeisenä tutkimusaineistona toimii alan ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset, sekä asiantuntijoiden luennot, jotka muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Työn empiirisessä osassa kerrotaan keskeiset tulokset ja niitä havainnollistetaan kuvien avulla, jotta lukija pääsee syventymään ratkaisuihin paremmin. Pohdintaosuudessa käydään läpi projektin onnistumiset ja eteen tulleet haasteet. Lopputuloksena voidaan todeta 3D-mallinnuksen sekä -tulostuksen yhteensovittamisen robotiikan kanssa olevan toimiva ratkaisu hahmon toiminnallisuuksien toteuttamisessa, erityisesti niin sanottujen maskottimaisten hahmojen kohdalla. Lisäksi opinnäytetyö tuottaa eri ratkaisuvaihtoehtojen kautta lisäarvoa hahmorobotiikan jatkokehittämiseen.