Materiaalinhallinta Blender 3D -mallinnusohjelmassa
Hahl, Emma (2022)
Hahl, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812732
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Blender 3D -mallinnusohjelman sisältämää solmujärjestelmää, jonka avulla voidaan luoda fotorealistisia materiaaleja mallinnettuihin 3D-objekteihin ja sitä mukaa renderöitäväksi 2D-kuviksi. Tämän lisäksi opinnätetyön teoriaosassa käydään läpi 3D-mallintamisen historiaa, keskeisiä mallinnusohjelmia ja
opinnäytetyössä käytetyn mallinnusohjelman Blenderin ominaisuuksia.
Opinnäytetyön osana on tutoriaali, jossa käydään vaiheittain läpi eri materiaalien luominen
3D-mallinnettua huonetta varten Blenderin solmujärjestelmää käyttäen. Tämän lisäksi tarkastetaan materiaalien liittäminen 3D-esineisiin sekä viimeiseksi valmiin tuloksen renderöinti. Opinnäytetyössä syntyneitä tuloksia voidaan hyödyntää myöhemmin solmujärjestelmän opetteluun ja ymmärtämiseen 3D-mallinnuksesta ja etenkin materiaalien luomisesta kiinnostuneille.
opinnäytetyössä käytetyn mallinnusohjelman Blenderin ominaisuuksia.
Opinnäytetyön osana on tutoriaali, jossa käydään vaiheittain läpi eri materiaalien luominen
3D-mallinnettua huonetta varten Blenderin solmujärjestelmää käyttäen. Tämän lisäksi tarkastetaan materiaalien liittäminen 3D-esineisiin sekä viimeiseksi valmiin tuloksen renderöinti. Opinnäytetyössä syntyneitä tuloksia voidaan hyödyntää myöhemmin solmujärjestelmän opetteluun ja ymmärtämiseen 3D-mallinnuksesta ja etenkin materiaalien luomisesta kiinnostuneille.