Ohjelmistoasiantuntijan päiväkirjaopinnäytetyö
Lähteenmäki, Essi (2022)
Lähteenmäki, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114033
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena on ammatillinen kasvu, jonka lähtökohtana toimii oman työn lähtötilanteen analyysi, analyysin pohjalta tunnistetut kehitystarpeet sekä oman tekemisen tarkastelu raportointijakson aikana.
Lähtötilanteen kuvauksessa kuvataan tekijän olennaisempia työtehtäviä, sidosryhmiä ja vuorovaikutustilanteita sekä tehtävässä menestymiseen tarvittavia taitoja. Tekijä arvioi omaa ammatillista tasoaan teorian pohjalta ja pyrkii tunnistamaan ammatilliseen kehittymiseen liittyviä teemoja.
Työn keskeisiksi ammatillisen kehittymisen teemoiksi valikoitui lähtötilanteen analyysin ja teorian perusteella tekijän ohjelmistoasiantuntijan uraa opinnäytetyöprosessin aloitusvaiheessa parhaiten tukevat teemat: viestintätaitojen kehittäminen sekä laadukkaamman ohjelmiston tuottaminen. Näiden teemojen mukaista ammatillista kehittymistä tarkastellaan 8 viikon päiväkirjaraportointijakson (28.2.2022-14.4.2022 ja 25.4.2022-30.4.2022) ajan. Raportointijakson aikana omaa tekemistä analysoidaan myös yleisemmällä tasolla ja pyritään tunnistamaan tekijöitä, joiden avulla omassa työssä voisi kehittyä.
Päiväkirjaraportointijakson aikana tekijä kuvailee päivittäin kehitysteemoihin liittyviä työpäivän tavoitteita ja tehtäviä sekä analysoi päivän päätteeksi työpäivän kulkua. Työviikon lopuksi tekijä kuvailee teoriaan perustaen viikon aikana kohtaamiaan haasteita ja niiden ratkaisuja sekä analysoi omia valintojaan ja ammatillista kehittymistään viikon aikana. Tietoperustana on käytetty monipuolisesti ajankohtaista kirjallisuutta, yliopistojen kurssimateriaaleja sekä alan artikkeleita.
Raportointijakson aikana tapahtuneen reflektoinnin sekä kehitysteemoja tukevan opiskelun ansiosta tekijä on kehittynyt opinnäytetyöprosessin aikana huomattavasti ohjelmoijana, löytänyt keinoja onnistuakseen paremmin viestintätilanteissa sekä kehittänyt omia toimintatapojaan, joiden ansiosta työnteko on tehostunut huomattavasti.
Lähtötilanteen kuvauksessa kuvataan tekijän olennaisempia työtehtäviä, sidosryhmiä ja vuorovaikutustilanteita sekä tehtävässä menestymiseen tarvittavia taitoja. Tekijä arvioi omaa ammatillista tasoaan teorian pohjalta ja pyrkii tunnistamaan ammatilliseen kehittymiseen liittyviä teemoja.
Työn keskeisiksi ammatillisen kehittymisen teemoiksi valikoitui lähtötilanteen analyysin ja teorian perusteella tekijän ohjelmistoasiantuntijan uraa opinnäytetyöprosessin aloitusvaiheessa parhaiten tukevat teemat: viestintätaitojen kehittäminen sekä laadukkaamman ohjelmiston tuottaminen. Näiden teemojen mukaista ammatillista kehittymistä tarkastellaan 8 viikon päiväkirjaraportointijakson (28.2.2022-14.4.2022 ja 25.4.2022-30.4.2022) ajan. Raportointijakson aikana omaa tekemistä analysoidaan myös yleisemmällä tasolla ja pyritään tunnistamaan tekijöitä, joiden avulla omassa työssä voisi kehittyä.
Päiväkirjaraportointijakson aikana tekijä kuvailee päivittäin kehitysteemoihin liittyviä työpäivän tavoitteita ja tehtäviä sekä analysoi päivän päätteeksi työpäivän kulkua. Työviikon lopuksi tekijä kuvailee teoriaan perustaen viikon aikana kohtaamiaan haasteita ja niiden ratkaisuja sekä analysoi omia valintojaan ja ammatillista kehittymistään viikon aikana. Tietoperustana on käytetty monipuolisesti ajankohtaista kirjallisuutta, yliopistojen kurssimateriaaleja sekä alan artikkeleita.
Raportointijakson aikana tapahtuneen reflektoinnin sekä kehitysteemoja tukevan opiskelun ansiosta tekijä on kehittynyt opinnäytetyöprosessin aikana huomattavasti ohjelmoijana, löytänyt keinoja onnistuakseen paremmin viestintätilanteissa sekä kehittänyt omia toimintatapojaan, joiden ansiosta työnteko on tehostunut huomattavasti.