Digimarkkinointisuunnitelma markkinoinnin ja viestinnän luovalle toimistolle
Ojanen, Rasmus (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315104
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Luova toimisto Krealle. Luova toimisto Krea on Haaga-Heliassa toimiva markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Opinnäytetyön tavoite oli rakentaa Krealle digimarkkinointisuunnitelma, jonka avulla voidaan toteuttaa kohdennettua digimarkkinointia. Tavoitteena oli myös suunnitella jo olemassa olevien kanavien käytön lisäksi uusien kanavien käyttöönottoa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu tietoperustasta, produktista sekä suunnitel-man liitteistä. Tietoperusta rakentui markkinointiviestinnän suunnittelusta, sekä syvemmin siitä, minkälaista markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa on. Lisäksi tietoperustassa selvitetään eri medianäkyvyyden muotoja sosiaalisessa mediassa, sekä digitaalisen markkinoinnin malleja.
Toiminnallinen osuus työssä on itse digimarkkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa kartoitetaan toimintaa parhaiten tukevat kanavat ja niiden kohderyhmät. Tavoitteisiin perustuvat päätökset tehtiin yhteisymmärryksessä toimeksiantajan kanssa. Lisäksi suunnitelmaan sisältyy kilpailija-analyysi, opiskelijapersoona, vuosikello, sekä sisältöesimerkkejä, joita tuotetaan eri kanaviin.
Opinnäytetyön tuloksena tehtiin digimarkkinointisuunnitelma, jota Luova toimisto Krea pystyy hyödyntämään tulevaisuudessa. Kilpailijat selkeytyivät eri kohderyhmien avaamisen jälkeen ja pääkohderyhmä pystyttiin määrittämään. Digimarkkinointisuunnitelman avulla Luova toimisto Krea pystyy kehittämään digimarkkinointiaan ja digimarkkinointisuunnitelma voidaan ottaa suo-raan käyttöön. Suunnitelmaa tullaan tarpeen vaatiessa päivittämään siinä mainittujen testauksien jälkeen.
Opinnäytetyön aihe valikoitui tarpeen ilmetessä. Tarve oli Luova toimisto Krean sosiaalisen me-dian kanavien käytön järkeistäminen ja vuosikellon luominen. Työtä alettiin tekemään tammi-kuussa 2022. Opinnäytetyö valmistui kesäkuussa 2022.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu tietoperustasta, produktista sekä suunnitel-man liitteistä. Tietoperusta rakentui markkinointiviestinnän suunnittelusta, sekä syvemmin siitä, minkälaista markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa on. Lisäksi tietoperustassa selvitetään eri medianäkyvyyden muotoja sosiaalisessa mediassa, sekä digitaalisen markkinoinnin malleja.
Toiminnallinen osuus työssä on itse digimarkkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa kartoitetaan toimintaa parhaiten tukevat kanavat ja niiden kohderyhmät. Tavoitteisiin perustuvat päätökset tehtiin yhteisymmärryksessä toimeksiantajan kanssa. Lisäksi suunnitelmaan sisältyy kilpailija-analyysi, opiskelijapersoona, vuosikello, sekä sisältöesimerkkejä, joita tuotetaan eri kanaviin.
Opinnäytetyön tuloksena tehtiin digimarkkinointisuunnitelma, jota Luova toimisto Krea pystyy hyödyntämään tulevaisuudessa. Kilpailijat selkeytyivät eri kohderyhmien avaamisen jälkeen ja pääkohderyhmä pystyttiin määrittämään. Digimarkkinointisuunnitelman avulla Luova toimisto Krea pystyy kehittämään digimarkkinointiaan ja digimarkkinointisuunnitelma voidaan ottaa suo-raan käyttöön. Suunnitelmaa tullaan tarpeen vaatiessa päivittämään siinä mainittujen testauksien jälkeen.
Opinnäytetyön aihe valikoitui tarpeen ilmetessä. Tarve oli Luova toimisto Krean sosiaalisen me-dian kanavien käytön järkeistäminen ja vuosikellon luominen. Työtä alettiin tekemään tammi-kuussa 2022. Opinnäytetyö valmistui kesäkuussa 2022.