3–4-vuotiaiden lasten liikuntatottumukset varhaiskasvatuksessa
Kinnunen, Hanna; Nissinen, Marjut (2022)
Kinnunen, Hanna
Nissinen, Marjut
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315261
Tiivistelmä
Lasten liikunnan laatuun ja varsinkin määrään pitää kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Jo varhaislapsuudessaan lapset liikkuvat heidän terveytensä ja kehityksensä kannalta liian vähän. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lapset liikkuvat Liperin varhaiskasvatuksessa ja millaisia kehityskohteita sen pohjalta nousi. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokemuksia ja mielipiteitä päiväkotiarjen aikana tapahtuvasta liikunnasta.
Joulukuussa 2021 kahdeksan 3–4 –vuotiasta lasta haastateltiin ja havainnoitiin päiväkotiympäristössä Mitä pidät päiväkodista- pelin avulla. Aineistoa puolestaan analysoitiin teemoittelemalla, jonka pohjalta muodostuivat yläkäsitteet. Yläkäsitteet ovat kokopäiväpedagogiikka, osallisuus, päiväkotiympäristöt sekä eri liikuntavälineet.
Opinnäytetyön tehtävänä oli saada tietoa saaduista kokemuksista ja mielipiteistä liikunnan toteutumisesta kokopäiväpedagogiikassa. Tulosten mukaan lapset ovat pääosin tyytyväisiä päiväkotiarjen aikana tapahtuvasta liikunnasta. Jokainen vastaaja toivoi saavansa leikkiä kokopäiväpedagogiikan aikana polkupyörillä, potkulaudoilla tai potkuautoilla. Lapset toivoivat myös mahdollisuutta päästä leikkimään kiipeilytelineellä. Lapset kertoivat, että keinuja ja liukumäkiä on vähän ja omaa vuoroa oli odotettava pitkään päästääkseen keinumaan tai laskemaan liukumäkeä.
More attention should be paid to the quality and especially the quantity of physical activity in children. Even in their early childhood, children move too little for their health and development. The purpose of this thesis was to find out how children move in Liperi's early childhood education and what targets for development arose based on the findings. The aim of the thesis was to gather experiences and opinions about physical activity during kindergarten.
In December 2021, eight children aged 3—4 were interviewed and observed in a kindergarten environment using the What do you like about kindergarten game. In turn, the data was analyzed by thematic analysis, based on which super concepts were formed. The upper concepts are full-time pedagogy, participation, kindergarten environments and various exercise equipment.
The mission of the thesis was to gain information about the lessons learned and to gather opinions on the implementation of physical activity in full-time pedagogy. According to the results, children are mainly satisfied with physical activity during kindergarten. Each respondent hoped to be allowed to play full-time during pedagogy on bicycles, scooters or prop trucks. Children were also hoping for a chance to get to play on a climbing stand. Children reported that there are too few swings and slides and they had to wait for a long time for their turn on the swing or the slide.
Joulukuussa 2021 kahdeksan 3–4 –vuotiasta lasta haastateltiin ja havainnoitiin päiväkotiympäristössä Mitä pidät päiväkodista- pelin avulla. Aineistoa puolestaan analysoitiin teemoittelemalla, jonka pohjalta muodostuivat yläkäsitteet. Yläkäsitteet ovat kokopäiväpedagogiikka, osallisuus, päiväkotiympäristöt sekä eri liikuntavälineet.
Opinnäytetyön tehtävänä oli saada tietoa saaduista kokemuksista ja mielipiteistä liikunnan toteutumisesta kokopäiväpedagogiikassa. Tulosten mukaan lapset ovat pääosin tyytyväisiä päiväkotiarjen aikana tapahtuvasta liikunnasta. Jokainen vastaaja toivoi saavansa leikkiä kokopäiväpedagogiikan aikana polkupyörillä, potkulaudoilla tai potkuautoilla. Lapset toivoivat myös mahdollisuutta päästä leikkimään kiipeilytelineellä. Lapset kertoivat, että keinuja ja liukumäkiä on vähän ja omaa vuoroa oli odotettava pitkään päästääkseen keinumaan tai laskemaan liukumäkeä.
More attention should be paid to the quality and especially the quantity of physical activity in children. Even in their early childhood, children move too little for their health and development. The purpose of this thesis was to find out how children move in Liperi's early childhood education and what targets for development arose based on the findings. The aim of the thesis was to gather experiences and opinions about physical activity during kindergarten.
In December 2021, eight children aged 3—4 were interviewed and observed in a kindergarten environment using the What do you like about kindergarten game. In turn, the data was analyzed by thematic analysis, based on which super concepts were formed. The upper concepts are full-time pedagogy, participation, kindergarten environments and various exercise equipment.
The mission of the thesis was to gain information about the lessons learned and to gather opinions on the implementation of physical activity in full-time pedagogy. According to the results, children are mainly satisfied with physical activity during kindergarten. Each respondent hoped to be allowed to play full-time during pedagogy on bicycles, scooters or prop trucks. Children were also hoping for a chance to get to play on a climbing stand. Children reported that there are too few swings and slides and they had to wait for a long time for their turn on the swing or the slide.