Syömishäiriön tunnistamisen haasteita kouluterveydenhuollossa - Terveydenhoitajien kokemuksia
Alonen, Anni; Jawhar Majed, Heli (2022)
Alonen, Anni
Jawhar Majed, Heli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091520195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091520195
Tiivistelmä
Syömishäiriöt ovat vakavia mielenterveyden häiriöitä, joiden varhainen tunnistaminen parantaa merkittävästi niiden ennustetta. Syömishäiriöiden tunnistamisen terveydenhuollossa tiedetään olevan puutteellista. Syömishäiriöitä esiin- tyy erityisesti nuorilla ja nuorilla aikuisilla, minkä vuoksi kouluterveydenhoitajat ovat avainasemassa syömishäiriön varhaisessa tunnistamisessa ja puheeksiotossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Päijät-Soten alueen koulu- terveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien kokemia haasteita syömishäiriöiden tunnistamisessa lahtelaisten yläkoulujen oppilailla. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa syömishäiriöiden tunnistamisen haasteista kouluterveydenhuollossa terveydenhoitajatyön kehittämistä varten.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerät- tiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 17 Lahden kouluterveydenhuollossa työskentelevää terveydenhoitajaa. Kyselyn vastausprosentti oli 44,7 %. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen tilastollisia menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että Päijät-Soten alueen kouluterveydenhuollon terveydenhoitajat kokivat syömishäiriöiden tunnistamisen haastavaksi. Terveydenhoitajat olivat epävarmoja sen suhteen, oliko heidän osaamisensa syömishäiriöiden tunnistamiseen riittävää. Syömishäiriön tunnistamisen haasteita aiheuttaviksi tekijöiksi kuvautuivat mahdollinen terveydenhoitajien osaamisen riittämättömyys syömishäiriöiden tunnistamiseen, käytettävissä olevien työkalujen puute, ajallisten resurssien vähyys, puutteelliset puheeksioton valmiudet, epäselvyys jatkohoidon mahdollisuuksista ja jatkohoitoon lähettämisen kriteereistä, epäselvä työnjako eri ammattihenkilöiden kesken sekä puutteelliset mahdollisuudet muiden ammattihenkilöiden konsultointiin. Tutkimuksen tulokset olivat pitkälti linjassa aiheesta tehtyjen aikaisempien tutkimusten kanssa.
Jatkotutkimuksissa olisi perusteltua tarkastella syömishäiriön tunnistamisen haasteita kouluterveydenhuollossa laajemmin. Tutkimusta aiheesta olisi hyvä tehdä valtakunnallisesti. Lisäksi syömishäiriön tunnistamisen haasteita olisi perusteltua tarkastella vielä tarkemmin, jotta niihin voitaisiin puuttua mahdollisimman spesifisti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Päijät-Soten alueen koulu- terveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien kokemia haasteita syömishäiriöiden tunnistamisessa lahtelaisten yläkoulujen oppilailla. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa syömishäiriöiden tunnistamisen haasteista kouluterveydenhuollossa terveydenhoitajatyön kehittämistä varten.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerät- tiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 17 Lahden kouluterveydenhuollossa työskentelevää terveydenhoitajaa. Kyselyn vastausprosentti oli 44,7 %. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen tilastollisia menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että Päijät-Soten alueen kouluterveydenhuollon terveydenhoitajat kokivat syömishäiriöiden tunnistamisen haastavaksi. Terveydenhoitajat olivat epävarmoja sen suhteen, oliko heidän osaamisensa syömishäiriöiden tunnistamiseen riittävää. Syömishäiriön tunnistamisen haasteita aiheuttaviksi tekijöiksi kuvautuivat mahdollinen terveydenhoitajien osaamisen riittämättömyys syömishäiriöiden tunnistamiseen, käytettävissä olevien työkalujen puute, ajallisten resurssien vähyys, puutteelliset puheeksioton valmiudet, epäselvyys jatkohoidon mahdollisuuksista ja jatkohoitoon lähettämisen kriteereistä, epäselvä työnjako eri ammattihenkilöiden kesken sekä puutteelliset mahdollisuudet muiden ammattihenkilöiden konsultointiin. Tutkimuksen tulokset olivat pitkälti linjassa aiheesta tehtyjen aikaisempien tutkimusten kanssa.
Jatkotutkimuksissa olisi perusteltua tarkastella syömishäiriön tunnistamisen haasteita kouluterveydenhuollossa laajemmin. Tutkimusta aiheesta olisi hyvä tehdä valtakunnallisesti. Lisäksi syömishäiriön tunnistamisen haasteita olisi perusteltua tarkastella vielä tarkemmin, jotta niihin voitaisiin puuttua mahdollisimman spesifisti.