"Kaikki ajattelevat mielenterveysongelmien olevan huomion hakuisuutta. Kukaan ei uskoisi tai sanottaisiin, että liioittelen.": nuoret mielenterveysomaiset kouluissa
Tupila, Kristiina (2022)
Tupila, Kristiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset kokevat tunnistavansa nuoria mielenterveysomaisia ja miten heidän kokemuksensa poikkeavat nuorten omista kokemuksista. Tarkoituksena oli myös tutkia, millainen on nuorten mielenterveysomaisten kokema avun tarve, ja miten hyvin se on täyttynyt nuorten itsensä mielestä, ja koulun henkilökunnan mielestä. Tutkimukseen osallistui Vaasan kahden yläasteen henkilökuntien jäseniä sekä koulujen 9-luokkalaiset oppilaat. Opinnäytetyö on tilaustyö Pohjanmaan FinFami ry:lle.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen sisältyy esimerkiksi läheisen psyykkisen sairauden vaikutus nuoreen ja omaisten huomiointi mielenterveyspalveluissa. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat mielenterveysomainen, mielenterveyden häiriöt, läheinen sekä nuori. Tutkimus on sekä määrällinen, että laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisten kyselyiden avulla. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Nuoria mielenterveysomaisia koulujen henkilökunnat tunnistivat kohtalaisesti. Nuorten oli vaikeampi kertoa läheisen mielenterveysongelmasta, kuin omasta voinnista. Läheisen mielenterveysongelmasta ei uskallettu kertoa, koska pelättiin esimerkiksi muiden ennakkoluuloja tai koettiin, ettei asia kuulu muille. Naisten ja muunsukupuolisten oli haasteellista kertoa omasta voinnistaan. He myös kokivat läheisen mielenterveysongelman vaikuttavan negatiivisesti omaan vointiinsa. Naiset myös kokivat, että olisivat tarvinneet tukea läheisen sairastuessa psyykkisesti. Koulujen henkilökunnat pystyivät vastaamaan nuorten mielenterveysomaisten avuntarpeeseen kohtalaisesti. Koulukohtaisia eroja löytyi.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen sisältyy esimerkiksi läheisen psyykkisen sairauden vaikutus nuoreen ja omaisten huomiointi mielenterveyspalveluissa. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat mielenterveysomainen, mielenterveyden häiriöt, läheinen sekä nuori. Tutkimus on sekä määrällinen, että laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisten kyselyiden avulla. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Nuoria mielenterveysomaisia koulujen henkilökunnat tunnistivat kohtalaisesti. Nuorten oli vaikeampi kertoa läheisen mielenterveysongelmasta, kuin omasta voinnista. Läheisen mielenterveysongelmasta ei uskallettu kertoa, koska pelättiin esimerkiksi muiden ennakkoluuloja tai koettiin, ettei asia kuulu muille. Naisten ja muunsukupuolisten oli haasteellista kertoa omasta voinnistaan. He myös kokivat läheisen mielenterveysongelman vaikuttavan negatiivisesti omaan vointiinsa. Naiset myös kokivat, että olisivat tarvinneet tukea läheisen sairastuessa psyykkisesti. Koulujen henkilökunnat pystyivät vastaamaan nuorten mielenterveysomaisten avuntarpeeseen kohtalaisesti. Koulukohtaisia eroja löytyi.