Nuorten yleistynyt ahdistuneisuushäiriö: Posteri Riverian opiskelijoille yleistyneen ahdistuneisuushäiriön tunnistamiseksi
Keronen, Mari; Miinin, Maari (2022)
Keronen, Mari
Miinin, Maari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924729
Tiivistelmä
Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö on nuorten yleinen ahdistuksen muoto ja ihmisistä noin 5 prosenttia kärsii siitä elämänsä aikana. Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö voi vaikuttaa nuoren koulumenestykseen. Siihen liittyy usein keskittymisvaikeuksia ja tarkkaavuuden ongelmia. Myös itseluottamus on vähäistä ja nuoret kokevat pelkoa erilaisista asioista. Monelle nuorelle on myös tyypillistä perfektionismi ja suorituspelko.
Kehittämistyön tavoitteena oli auttaa nuoria tunnistamaan yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön liittyvät oireet ja siihen vaikuttavat tekijät. Tehtävänä oli tuottaa posteri Pohjois-Karjalan koulutusyhtymä Riverian opiskelijoille.
Posterin arviointiin pyysimme palautetta toimeksiantajaltamme ja muilta korkeakouluopiskelijoilta. Kehittämistyön jatkokehitysmahdollisuutena tästä aiheesta voisi posterin lisäksi tehdä myös lehtisen, mikä kuvaisi yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä tarkemmin. Aihetta voisi tuoda avoimemmin esille oppilaitoksissa, koska yleistynyt ahdistuneisuushäiriö koskettaa monia nuoria. Generalized anxiety disorder is a common form of anxiety disorder among young people, and approximately five percent of people suffer from it in their lifetime. Generalized anxiety disorder can affect a young person’s school performance. It is often associated with difficulty concentrating and attention problems. Self-confidence is also low and young people experience fear of various things. Many young people are also characterized by perfectionism and performance anxiety.
The aim of the development assignment was to help young people to recognize the symptoms related to generalized anxiety disorder and the factors that influence it. The assignment was to produce a poster for the students of Riveria, North Karelia Consortium for Education and Training.
For the evaluation of the poster, feedback was asked from the client and other students of higher education. To develop this topic further, a leaflet could also be produced, in addition to the poster, to describe the generalized anxiety disorder in more detail. The topic could be brought up more openly in educational institutions, because the generalized anxiety disorder affects many young people.
Kehittämistyön tavoitteena oli auttaa nuoria tunnistamaan yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön liittyvät oireet ja siihen vaikuttavat tekijät. Tehtävänä oli tuottaa posteri Pohjois-Karjalan koulutusyhtymä Riverian opiskelijoille.
Posterin arviointiin pyysimme palautetta toimeksiantajaltamme ja muilta korkeakouluopiskelijoilta. Kehittämistyön jatkokehitysmahdollisuutena tästä aiheesta voisi posterin lisäksi tehdä myös lehtisen, mikä kuvaisi yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä tarkemmin. Aihetta voisi tuoda avoimemmin esille oppilaitoksissa, koska yleistynyt ahdistuneisuushäiriö koskettaa monia nuoria.
The aim of the development assignment was to help young people to recognize the symptoms related to generalized anxiety disorder and the factors that influence it. The assignment was to produce a poster for the students of Riveria, North Karelia Consortium for Education and Training.
For the evaluation of the poster, feedback was asked from the client and other students of higher education. To develop this topic further, a leaflet could also be produced, in addition to the poster, to describe the generalized anxiety disorder in more detail. The topic could be brought up more openly in educational institutions, because the generalized anxiety disorder affects many young people.