Lisämyynnin kehittäminen hotellin vastaanotossa
Sinkkonen, Noora (2022)
Sinkkonen, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125519
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin hotellin vastaanoton lisämyyntiä ja sen kehitysmahdollisuuksia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia hotellissa tapahtuvaa lisämyyntiä henkilökunnan
näkökulmasta. Tarkoitus oli kartoittaa tämänhetkinen tilanne lisämyynnissä henkilökunnan kannalta ja tuoda siihen kehitysehdotuksia. Tutkimusongelmaksi muodostui, miten lisämyyntiä voidaan yksikössä kehittää? Alaongelmat ovat mikä tekee myyntityöstä onnistuneen, onko motivoitumi- sella syy-seuraus-suhde lisämyyntiin sekä mikä motivoi työntekijöitä heidän työssään. Aihe vali- koitui silkasta mielenkiinnosta sekä tutkittavan yksikön halusta saada lisätietoa asiasta ja kehi- tysehdotuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen toteuttamiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyö oli rajattu koskemaan yhden hotellin tilannetta lisämyynnin suhteen, koska tarkoituksena oli parantaa ja kehittää oman hotellin lisämyyntiä. Haastattelut toteutettiin Hotel Sveitsissä 30.9-7.10.2022.
Myyntityö on omanlainen prosessi, jossa myyjän tarkoitus on luoda omalla toiminnallaan asiakkaalleen arvoa. Arvoa tulisi luoda niin, että asiakas on tyytyväinen ja hän käyttää yrityksen palve- luita myös jatkossa. Lisämyynti on myyntityölle ja myyntiprosessille jatkumo, eli se tapahtuu sen jälkeen, kun asiakas on ostanut sen tuotteen tai palvelun mitä hän alun perin tuli ostamaan tai käyttämään. Tarkoitus on saada asiakas käyttämään lisää rahaa. Motivaatio on karkeasti sanottuna syy sille miksi teemme jotain. Se antaa tekemiselle tarkoituksen.
Tutkimuksen tuloksia olivat seuraavat asiat: melkein kaikki vastaajista olivat sitä mieltä, että jotta lisämyyntiä voitaisiin kehittää, olisi tähän hyvä tapa luoda myyntikilpailu. Myös perehdytys aiheeseen sai kannatusta. Esille nousi myös, että haastateltavat tekevät lisämyyntiä ja myyntiä siksi, koska haluavat tarjota asiakkaille ylivertaisia asiakaskokemuksia.
näkökulmasta. Tarkoitus oli kartoittaa tämänhetkinen tilanne lisämyynnissä henkilökunnan kannalta ja tuoda siihen kehitysehdotuksia. Tutkimusongelmaksi muodostui, miten lisämyyntiä voidaan yksikössä kehittää? Alaongelmat ovat mikä tekee myyntityöstä onnistuneen, onko motivoitumi- sella syy-seuraus-suhde lisämyyntiin sekä mikä motivoi työntekijöitä heidän työssään. Aihe vali- koitui silkasta mielenkiinnosta sekä tutkittavan yksikön halusta saada lisätietoa asiasta ja kehi- tysehdotuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen toteuttamiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyö oli rajattu koskemaan yhden hotellin tilannetta lisämyynnin suhteen, koska tarkoituksena oli parantaa ja kehittää oman hotellin lisämyyntiä. Haastattelut toteutettiin Hotel Sveitsissä 30.9-7.10.2022.
Myyntityö on omanlainen prosessi, jossa myyjän tarkoitus on luoda omalla toiminnallaan asiakkaalleen arvoa. Arvoa tulisi luoda niin, että asiakas on tyytyväinen ja hän käyttää yrityksen palve- luita myös jatkossa. Lisämyynti on myyntityölle ja myyntiprosessille jatkumo, eli se tapahtuu sen jälkeen, kun asiakas on ostanut sen tuotteen tai palvelun mitä hän alun perin tuli ostamaan tai käyttämään. Tarkoitus on saada asiakas käyttämään lisää rahaa. Motivaatio on karkeasti sanottuna syy sille miksi teemme jotain. Se antaa tekemiselle tarkoituksen.
Tutkimuksen tuloksia olivat seuraavat asiat: melkein kaikki vastaajista olivat sitä mieltä, että jotta lisämyyntiä voitaisiin kehittää, olisi tähän hyvä tapa luoda myyntikilpailu. Myös perehdytys aiheeseen sai kannatusta. Esille nousi myös, että haastateltavat tekevät lisämyyntiä ja myyntiä siksi, koska haluavat tarjota asiakkaille ylivertaisia asiakaskokemuksia.