3D-ympäristön mallintaminen Blenderillä
Normo, Samuli (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125710
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee projektia, jossa toimeksiantaja Mia Mäkelä on tilannut 3D-mallinnetun ympäristön. Opinnäytetyö toteutetaan osana suurempaa projektia, jossa tuotetaan audiovisuaalinen teos tulevaan näyttelyyn. Tavoitteena on dokumentoida oppimisprosessi, jossa 3D-mallintamisen menetelmin tuotetaan kyseinen materiaali.
Taustaksi, opinnäytetyö käsittelee 3D-mallintamisen historiaa, ohjelmistoja ja metodeja. Etenkin historiallisen kontekstin saaminen modernien työkalujen syntyyn on tärkeää, jotta prosessin lähtökohdat voi ymmärtää. Projektissa käytetty Blender-ohjelmisto onkin avainasemassa toiminnallisessa vaiheessa.
Läpiviennissä käsitellään työstettävä ympäristö, joka sisältää erilaisia kukkia ja juuria. Työvaiheet sisältävät niin muotoilua, kuin animoimista erilaisilla työkaluilla. Työkaluja on useita ja prosessin ymmärtämiseksi, jokainen työkalu käsitellään helposti ymmärrettävänä. Jokainen objekti on tuotettu hieman eri tavoin ja erilaisia työkaluja käyttäen.
Opinnäytetyö päättyy lopputulosten tarkasteluun sekä ongelmakohtiin. Suurimpia haasteita ja samalla onnistumisia koetaan juuri animoinnin saralla. Näiden haasteiden dokumentointi ja purkaminen on avainasemassa oppimisprosessin analysoinnissa. Lopputuloksen tarkastelu esittää opinnäytetyön lopullisen tuotteen ja käsittelee hieman tulevaisuutta. Vaikka opinnäytetyötä käsit-televä osuus on valmis, jatkuu projekti edelleen.
Taustaksi, opinnäytetyö käsittelee 3D-mallintamisen historiaa, ohjelmistoja ja metodeja. Etenkin historiallisen kontekstin saaminen modernien työkalujen syntyyn on tärkeää, jotta prosessin lähtökohdat voi ymmärtää. Projektissa käytetty Blender-ohjelmisto onkin avainasemassa toiminnallisessa vaiheessa.
Läpiviennissä käsitellään työstettävä ympäristö, joka sisältää erilaisia kukkia ja juuria. Työvaiheet sisältävät niin muotoilua, kuin animoimista erilaisilla työkaluilla. Työkaluja on useita ja prosessin ymmärtämiseksi, jokainen työkalu käsitellään helposti ymmärrettävänä. Jokainen objekti on tuotettu hieman eri tavoin ja erilaisia työkaluja käyttäen.
Opinnäytetyö päättyy lopputulosten tarkasteluun sekä ongelmakohtiin. Suurimpia haasteita ja samalla onnistumisia koetaan juuri animoinnin saralla. Näiden haasteiden dokumentointi ja purkaminen on avainasemassa oppimisprosessin analysoinnissa. Lopputuloksen tarkastelu esittää opinnäytetyön lopullisen tuotteen ja käsittelee hieman tulevaisuutta. Vaikka opinnäytetyötä käsit-televä osuus on valmis, jatkuu projekti edelleen.