Työntekijäkokemuksen määrittäminen työntekijäymmärryksen avulla
Ikonen, Eveliina (2022)
Ikonen, Eveliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426195
Tiivistelmä
Tutkimus on työelämälähtöinen, ja opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä hyvä työntekijäkokemus muodostuu kohdeyrityksen henkilöstön mielestä, ja miten nämä merkityksellisimmät työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät toteutuvat työpaikalla. Työntekijöitä ymmärtämällä yritys ymmärtää paremmin mitä työntekijät pitävät tärkeänä, mitkä tekijät motivoivat ja sitouttavat henkilöstöä, ja saavat työskentelemään yhteisen päämäärän eteen.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää. Aineistoa kerättiin henkilöstölle osoitetun sähköisen kyselylomakkeen avulla, jota täydensi yrityksen luottamushenkilöille suoritettu ryhmähaastattelu.
Opinnäytetyöprosessi lähti liikkeelle käytännön toteutus edellä, eli henkilöstölle osoitetun työntekijäkokemusta kartoittavan kyselylomakkeen laadinnalla. Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin yrityskulttuurin, työntekijäymmärryksen sekä työntekijäkokemuksen määritelmiä, ja kyselytutkimuksen tulosten pohjalta teoriaosuudessa paneuduttiin tarkemmin johtamisen, oikeudenmukaisen kohtelun, palkan ja palkitsemisen sekä työhyvinvoinnin ja työilmapiirin vaikutukseen työntekijäkokemuksessa.
Saatujen tutkimustulosten perusteella edellä mainituista hyvään työntekijäkokemukseen vaikuttavista tekijöistä löytyi sekä vahvuuksia että kehittämistä vaativia asioita. Kohdeyrityksen työilmapiirin koettiin olevan kohtalaisella tasolla, ja työpaikan keskustelukulttuuri tukee hyvin sitä, että omia ideoita ja ajatuksia uskalletaan tuoda esille. Henkilöstö koki epätasa-arvoisuuden tunnetta mm. työmäärän jakautumisen, sekä palkan muodostumisen ja palkkiojärjestelmän osalta. Kohdeyrityksessä esihenkilötyöskentely nähtiin olevan kohtalaisella tasolla. Esihenkilöön voidaan luottaa, ja hänellä on myönteinen vaikutus ilmapiiriin. Sen sijaan esihenkilöltä toivottaisiin enemmän läsnäoloa, sekä palautetta ja keskustelua omasta työsuorituksesta. Työhyvinvoinnin osalta tuloksista kävi ilmi, että kyseinen työntekijäkokemuksen elementti on tyydyttävällä tasolla, ja huomio tulisi kiinnittää etenkin työn psyykkiseen kuormittavuuteen.
Avainsanat Työntekijäkokemus, johtaminen, työilmapiiri, oikeudenmukaisuus, palkitseminen
Sivut 80 sivua ja liitteitä 6 sivua
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää. Aineistoa kerättiin henkilöstölle osoitetun sähköisen kyselylomakkeen avulla, jota täydensi yrityksen luottamushenkilöille suoritettu ryhmähaastattelu.
Opinnäytetyöprosessi lähti liikkeelle käytännön toteutus edellä, eli henkilöstölle osoitetun työntekijäkokemusta kartoittavan kyselylomakkeen laadinnalla. Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin yrityskulttuurin, työntekijäymmärryksen sekä työntekijäkokemuksen määritelmiä, ja kyselytutkimuksen tulosten pohjalta teoriaosuudessa paneuduttiin tarkemmin johtamisen, oikeudenmukaisen kohtelun, palkan ja palkitsemisen sekä työhyvinvoinnin ja työilmapiirin vaikutukseen työntekijäkokemuksessa.
Saatujen tutkimustulosten perusteella edellä mainituista hyvään työntekijäkokemukseen vaikuttavista tekijöistä löytyi sekä vahvuuksia että kehittämistä vaativia asioita. Kohdeyrityksen työilmapiirin koettiin olevan kohtalaisella tasolla, ja työpaikan keskustelukulttuuri tukee hyvin sitä, että omia ideoita ja ajatuksia uskalletaan tuoda esille. Henkilöstö koki epätasa-arvoisuuden tunnetta mm. työmäärän jakautumisen, sekä palkan muodostumisen ja palkkiojärjestelmän osalta. Kohdeyrityksessä esihenkilötyöskentely nähtiin olevan kohtalaisella tasolla. Esihenkilöön voidaan luottaa, ja hänellä on myönteinen vaikutus ilmapiiriin. Sen sijaan esihenkilöltä toivottaisiin enemmän läsnäoloa, sekä palautetta ja keskustelua omasta työsuorituksesta. Työhyvinvoinnin osalta tuloksista kävi ilmi, että kyseinen työntekijäkokemuksen elementti on tyydyttävällä tasolla, ja huomio tulisi kiinnittää etenkin työn psyykkiseen kuormittavuuteen.
Avainsanat Työntekijäkokemus, johtaminen, työilmapiiri, oikeudenmukaisuus, palkitseminen
Sivut 80 sivua ja liitteitä 6 sivua