Digitaalinen etäryhmätoiminta: käyttäjälähtöisiä kehittämisehdotuksia
Mari, Kähäri (2023)
Mari, Kähäri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302062053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302062053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia digitaalisena etäpalveluna toteutettavasta ryhmätoiminnasta sekä näkemyksiä etäryhmätoiminnan kehittämisestä ja muodostaa saadun aineiston pohjalta kehittämisehdotuksia. Tavoitteena oli tuottaa tietoa digitaalisten etäryhmien parissa työskenteleville esimiehille ja työntekijöille asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksista digitaalisesta etäryhmätoiminnasta sekä tutkia, kuinka he haluaisivat kehittää toimintaa. Tavoitteena oli myös vaikuttaa digitaalisen etäryhmätoiminnan kehittämiseen luomalla kehitysehdotuksia. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1) Millaisia kokemuksia asiakkailla/työntekijöillä on digitaalisesta etäryhmätyöskentelystä? 2) Miten Essoten digitaalista etäryhmätoimintaa voidaan kehittää?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin Bikva-mallia mukaillen. Aineistonhankinnan menetelmänä käytettiin ryhmämuotoisia teemahaastatteluja. Analyysimenetelmänä käytetiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Asiakkaiden ryhmähaastatteluihin osallistui 65 asiakasta etäalustalla toimivista asiakasryhmistä, mielenterveys- ja päihdepalveluiden toiminnallisesta kuntoutuksesta sekä vanhus- ja vammaistyöstä. Työntekijöiden ryhmähaastatteluun osallistui kolme kyseisiä asiakasryhmiä ohjannutta työntekijää. Haastattelujen lisäksi järjestettiin kehitystyöryhmän kokoontuminen viidelle henkilölle, jossa etsittiin saadun aineiston pohjalta keskustellen kehitysehdotuksia.
Tuloksien mukaan digitaaliset etäryhmät toimivat hyvänä vaihtoehtona kasvokkain tapahtuvalle ryhmätoiminnalle. Tulevaisuuden ryhmätoimintana nähtiin hybridiryhmät, joissa toteutuvat vuorovaikutus ja yhteisöllisyyden laajeneminen. Digitaalisessa etäryhmätoiminnassa on huolehdittava teknisten laitteiden toimivuudesta ja asiakkaiden sekä työntekijöiden asianmukaisesta osaamisesta. Ryhmiin toivottiin monipuolista sisältöä ja niitä toivottiin järjestettäväksi myös ilta- ja viikonloppuaikoina. Tiedottamista tulee kehittää.
Kehittämisehdotuksiksi nousivat teknisten välineiden toimivuuden tarkistaminen, työntekijöiden perehdyttäminen etäryhmätoimintaan, asiakkaiden opastaminen, tiedonkulun varmistaminen, ryhmätilojen rauhoittaminen, ryhmien sisällön kehittäminen ja iltaryhmien järjestäminen. Opinnäytetyötä ja sen kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää digitaalisten etäryhmien asiakaslähtöisessä kehittämisessä niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin Bikva-mallia mukaillen. Aineistonhankinnan menetelmänä käytettiin ryhmämuotoisia teemahaastatteluja. Analyysimenetelmänä käytetiin aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Asiakkaiden ryhmähaastatteluihin osallistui 65 asiakasta etäalustalla toimivista asiakasryhmistä, mielenterveys- ja päihdepalveluiden toiminnallisesta kuntoutuksesta sekä vanhus- ja vammaistyöstä. Työntekijöiden ryhmähaastatteluun osallistui kolme kyseisiä asiakasryhmiä ohjannutta työntekijää. Haastattelujen lisäksi järjestettiin kehitystyöryhmän kokoontuminen viidelle henkilölle, jossa etsittiin saadun aineiston pohjalta keskustellen kehitysehdotuksia.
Tuloksien mukaan digitaaliset etäryhmät toimivat hyvänä vaihtoehtona kasvokkain tapahtuvalle ryhmätoiminnalle. Tulevaisuuden ryhmätoimintana nähtiin hybridiryhmät, joissa toteutuvat vuorovaikutus ja yhteisöllisyyden laajeneminen. Digitaalisessa etäryhmätoiminnassa on huolehdittava teknisten laitteiden toimivuudesta ja asiakkaiden sekä työntekijöiden asianmukaisesta osaamisesta. Ryhmiin toivottiin monipuolista sisältöä ja niitä toivottiin järjestettäväksi myös ilta- ja viikonloppuaikoina. Tiedottamista tulee kehittää.
Kehittämisehdotuksiksi nousivat teknisten välineiden toimivuuden tarkistaminen, työntekijöiden perehdyttäminen etäryhmätoimintaan, asiakkaiden opastaminen, tiedonkulun varmistaminen, ryhmätilojen rauhoittaminen, ryhmien sisällön kehittäminen ja iltaryhmien järjestäminen. Opinnäytetyötä ja sen kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää digitaalisten etäryhmien asiakaslähtöisessä kehittämisessä niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin.