ICT asiantuntijoiden työkuorman tasaaminen ihmisten töissä jaksamisen parantamiseen
Mäkinen, Viola (2023)
Mäkinen, Viola
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304195563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304195563
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin ICT asiantuntijoiden työkuorman tasaamista pk-tason kohdeyrityksessä. Ongelmana oli hyvin eritasoiset työkuormat, jotka tuottivat erilaisia ongelmia työntekijöille.
Tutkimusmetodina käytettiin tapauskohtaista tutkimusta ja ongelman juurisyytä tutkittiin työpajoja järjestämällä kohdeyrityksessä. Tutkimuksen tueksi käytiin läpi teoriaa, jossa oli tutkittu erilaisia vaikutuksia mitä huonosti tasautuva työtaakka ihmiselle aiheuttaa.
Työpajojen anti oli hyvin runsasta ja ne onnistuivat hyvin. Työpajoihin osallistuttiin isolla innolla ja niistä tuli paljon positiivista palautetta, sekä rakentavia kehitysehdotuksia. Osa niistä kerätystä tiedosta ei suoranaisesti liittynyt ongelmaan, mutta antoi hyvää tietoa eteenpäin yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Työpajoista löytyi myös juurisyyt ongelmaan ja siihen annettiin erilaisia kehitysedotuksia.
Ongelman suurimpina juurisyinä olivat epäselvät työroolit, kommunikaatiossa olevat katkokset, kilpailu töistä ja laaja kirjo erilaista osaamista.
Suurin osa ongelmista saadaan kuitenkin korjattua ja parannettua hyvin yksinkertaisilla toimenpiteillä, jotka eivät tuo juurikaan lisäkustannuksia. Tutkimuksessa myös selvisi, että etenkin pk-sektorin ketterille ja matalan hierarkian yrityksille syntyy helposti erilaisia työmalleja, joita jokainen yksilö suorittaa oman kykynsä ja näkemyksensä mukaan ja ajan saatossa tämä luo epätasaista työtilannetta, joissa joillain yksilöillä on paljon tekemistä ja joillain liian vähän.
Kuitenkin mitään suuria korjausliikkeitä isojen työnohjausjärjestelmien tuomiseksi ei tarvita ja näistäkin voidaan tarpeen tullen ottaa vain pieniä ja kevyitä osia auttamaan työn ohjaamisessa ja prosessien mallintamisessa.
IT alalle ominaista tutkimuksessa oli, että teknolokia kehittyy nopeasti ja erilaisia tekniikoita on todella paljon, täten töiden jakamiseen vaikuttaa myös osaaminen. Tätä pystytään torjumaan jakamalla tietoa, toimimalla tiiminä paremmin, mentoroimalla ja dokumentoimalla työtä paremmin.
Myös töiden kirjaaminen tikettijärjestelmään auttaa paljon tässä ja se antaa helposti hyvän kuvan yksilön työtilanteesta, sekä sitä kautta voi myös joissain tapauksissa jakaa tietoa erilaisten teknologioiden ja niihin liittyvien ongelmatapausten ratkomisessa. Suurin osa töistä tulee siis kirjata ylös tiketöintijärjestelmään tai dokumentoida ne vähintään pääpiirteisesti ylös.
Tutkimusmetodina käytettiin tapauskohtaista tutkimusta ja ongelman juurisyytä tutkittiin työpajoja järjestämällä kohdeyrityksessä. Tutkimuksen tueksi käytiin läpi teoriaa, jossa oli tutkittu erilaisia vaikutuksia mitä huonosti tasautuva työtaakka ihmiselle aiheuttaa.
Työpajojen anti oli hyvin runsasta ja ne onnistuivat hyvin. Työpajoihin osallistuttiin isolla innolla ja niistä tuli paljon positiivista palautetta, sekä rakentavia kehitysehdotuksia. Osa niistä kerätystä tiedosta ei suoranaisesti liittynyt ongelmaan, mutta antoi hyvää tietoa eteenpäin yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Työpajoista löytyi myös juurisyyt ongelmaan ja siihen annettiin erilaisia kehitysedotuksia.
Ongelman suurimpina juurisyinä olivat epäselvät työroolit, kommunikaatiossa olevat katkokset, kilpailu töistä ja laaja kirjo erilaista osaamista.
Suurin osa ongelmista saadaan kuitenkin korjattua ja parannettua hyvin yksinkertaisilla toimenpiteillä, jotka eivät tuo juurikaan lisäkustannuksia. Tutkimuksessa myös selvisi, että etenkin pk-sektorin ketterille ja matalan hierarkian yrityksille syntyy helposti erilaisia työmalleja, joita jokainen yksilö suorittaa oman kykynsä ja näkemyksensä mukaan ja ajan saatossa tämä luo epätasaista työtilannetta, joissa joillain yksilöillä on paljon tekemistä ja joillain liian vähän.
Kuitenkin mitään suuria korjausliikkeitä isojen työnohjausjärjestelmien tuomiseksi ei tarvita ja näistäkin voidaan tarpeen tullen ottaa vain pieniä ja kevyitä osia auttamaan työn ohjaamisessa ja prosessien mallintamisessa.
IT alalle ominaista tutkimuksessa oli, että teknolokia kehittyy nopeasti ja erilaisia tekniikoita on todella paljon, täten töiden jakamiseen vaikuttaa myös osaaminen. Tätä pystytään torjumaan jakamalla tietoa, toimimalla tiiminä paremmin, mentoroimalla ja dokumentoimalla työtä paremmin.
Myös töiden kirjaaminen tikettijärjestelmään auttaa paljon tässä ja se antaa helposti hyvän kuvan yksilön työtilanteesta, sekä sitä kautta voi myös joissain tapauksissa jakaa tietoa erilaisten teknologioiden ja niihin liittyvien ongelmatapausten ratkomisessa. Suurin osa töistä tulee siis kirjata ylös tiketöintijärjestelmään tai dokumentoida ne vähintään pääpiirteisesti ylös.