COVID-19-pandemian vaikutukset pohjoismaisten lentoyhtiöiden talouteen
Chaiyatha, Pia (2023)
Chaiyatha, Pia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276649
Tiivistelmä
Vuonna 2020 levinneellä maailmanlaajuisella COVID-19-pandemialla oli valtava vaikutus lentoliikennetoimialaan. Lentoliikenne on yksi eniten kärsineistä toimialoista, sillä maaliskuusta 2020 ja koko vuoden pitkittyneet raja- ja matkustusrajoitukset tekivät lentoyhtiöille lähes mahdottomaksi jatkaa normaalia liiketoimintaansa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten COVID-19-pandemia on vaikuttanut pohjoismaisten lentoyhtiöiden talouteen. Tutkimuksen kohteeksi valittiin neljä pohjoismaista lentoyhtiötä: Finnair, SAS, Norwegian ja Icelandair, joiden talouden historiaa tutkittiin vuosilta 2017–2021. Taloutta tutkitaan tunnuslukuanalyysillä, voidakseen tarkastella kohdeyhtiöiden taloutta tarkemmin, on tutkittava lisäksi lentoliikenteeseen vaikuttavat ulkoiset tekijät PESTE-analyysillä ja kohdeyhtiön liiketoiminnan sisäiset ja ulkoiset tekijät SWOT-analyysillä. Opinnäytetyön aineistot kerättiin ja käsiteltiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tavalla. Tutkimuksessa tietolähteet hankittiin uskottavasta kirjallisuudesta ja sähköisistä tietopankeista. Talouden aineistot kerättiin yritysten kotisivuilta.
Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, että COVID-19-pandemia on vaikuttanut merkittävästi lentoyhtiöiden likviditeettiin ja kannattavuuteen. Lentomatkustusrajoitukset ja lisääntyneet menettelymuodollisuudet ovat aiheuttaneet lentoyhtiöiden palvelujen kysynnän vähentymisen. Yhtiöt tekivät suuria liiketappioita, minkä johdosta yritykset joutuivat ottamaan lisää velkaa kattamaan kustannukset. Jotta yhtiöt selviytyivät koronan läpi, niiden oli minimoitava kustannuksia, muutettava oma strategia ja suunniteltava reittejään uudelleen muuttuvan ympäristön mukaan. In 2020, the worldwide COVID-19 pandemic had a huge impact on the airline industry. Air travel was one of the hardest-hit industries, as prolonged border and travel restrictions since March 2020 made it almost impossible for airlines to continue normal operations.
The aim of the thesis was to investigate how the COVID-19 pandemic has affected the economy of Nordic airlines. Four Nordic airlines were chosen as the subjects of the study: Finnair, SAS, Norwegian, and Icelandair, and their financial history was examined from 2017 to 2021. Financial analysis was conducted to examine the target companies’ finances in more detail, and external factors affecting air travel were examined using a PESTE analysis, while internal and external factors affecting the target company's business were examined using a SWOT analysis. The data for the thesis was collected and processed using qualitative research methods. Information was obtained from credible literature and electronic databases, and financial data was collected from the airlines' websites.
Based on the study results, it was found that the COVID-19 pandemic has had a significant impact on airlines’ liquidity and profitability. Travel restrictions and increased formalities have led to a decrease in demand for airlines services. The companies incurred large losses, forcing them to take on additional debt to cover their costs. To survive the pandemic, companies had to minimize costs, change their strategies, and redesign their routes to adapt to the changing environment.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten COVID-19-pandemia on vaikuttanut pohjoismaisten lentoyhtiöiden talouteen. Tutkimuksen kohteeksi valittiin neljä pohjoismaista lentoyhtiötä: Finnair, SAS, Norwegian ja Icelandair, joiden talouden historiaa tutkittiin vuosilta 2017–2021. Taloutta tutkitaan tunnuslukuanalyysillä, voidakseen tarkastella kohdeyhtiöiden taloutta tarkemmin, on tutkittava lisäksi lentoliikenteeseen vaikuttavat ulkoiset tekijät PESTE-analyysillä ja kohdeyhtiön liiketoiminnan sisäiset ja ulkoiset tekijät SWOT-analyysillä. Opinnäytetyön aineistot kerättiin ja käsiteltiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen tavalla. Tutkimuksessa tietolähteet hankittiin uskottavasta kirjallisuudesta ja sähköisistä tietopankeista. Talouden aineistot kerättiin yritysten kotisivuilta.
Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, että COVID-19-pandemia on vaikuttanut merkittävästi lentoyhtiöiden likviditeettiin ja kannattavuuteen. Lentomatkustusrajoitukset ja lisääntyneet menettelymuodollisuudet ovat aiheuttaneet lentoyhtiöiden palvelujen kysynnän vähentymisen. Yhtiöt tekivät suuria liiketappioita, minkä johdosta yritykset joutuivat ottamaan lisää velkaa kattamaan kustannukset. Jotta yhtiöt selviytyivät koronan läpi, niiden oli minimoitava kustannuksia, muutettava oma strategia ja suunniteltava reittejään uudelleen muuttuvan ympäristön mukaan.
The aim of the thesis was to investigate how the COVID-19 pandemic has affected the economy of Nordic airlines. Four Nordic airlines were chosen as the subjects of the study: Finnair, SAS, Norwegian, and Icelandair, and their financial history was examined from 2017 to 2021. Financial analysis was conducted to examine the target companies’ finances in more detail, and external factors affecting air travel were examined using a PESTE analysis, while internal and external factors affecting the target company's business were examined using a SWOT analysis. The data for the thesis was collected and processed using qualitative research methods. Information was obtained from credible literature and electronic databases, and financial data was collected from the airlines' websites.
Based on the study results, it was found that the COVID-19 pandemic has had a significant impact on airlines’ liquidity and profitability. Travel restrictions and increased formalities have led to a decrease in demand for airlines services. The companies incurred large losses, forcing them to take on additional debt to cover their costs. To survive the pandemic, companies had to minimize costs, change their strategies, and redesign their routes to adapt to the changing environment.