Konsultointitoimiston laatukäsikirja
Kiiski, Tommi (2023)
Kiiski, Tommi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286761
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ISO 9001 -standardin mukainen laatukäsikirja toimeksiantajalle. Keskeisiä kysymyksiä työssä olivat, mitä on ISO 9001:2015-standardin mukainen laadunhallinta, sekä, mitä yrityksen täytyy tehdä saavuttaakseen ISO 9001 sertifikaatti.
Työn aloitus tapahtui aiempiin opinnäytetöihin tutustumisella, jotta riittävä mielikuva laatukäsikirjasta saatiin luotua. Tutkimuskysymyksien vastauksia etsiessä työ rakentui pala palalta. Tärkeä vaihe projektissa oli kirjallisuuteen tutustuminen, sekä ISO 9001 -standardiin perehtyminen. Riittävän yritystiedon keräämiseksi järjestettiin työpajoja ja virtuaalisia tapaamisia. Yritykseltä saaduilla tiedoilla syntyi laatukäsikirjan runko, jonka lopulliseen muotoon saattaminen tapahtui yhdessä toimeksiantajan kanssa. Laatukäsikirjan dokumentaatiota varten opinnäytetyössä luotiin taulukoita ja rekistereitä muun muassa riskienhallinnasta ja pätevyyksistä.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui ISO 9001 -standardia noudattava laatu-käsikirja. Laatukäsikirjan tarkoituksena oli sisällyttää yksiin kansiin dokumentoitu tieto yrityksen resursseista, prosesseista ja laadunhallintajärjestelmän käyttötavoista. Työn varsinaista tuotosta voidaan käyttää ISO 9001 sertifikaatin hakuprosessissa, sekä esimerkiksi perehdytyksen työkaluna, jotta varmistetaan uuden työntekijän ymmärtävän yrityksen laatupolitiikka.
Työn aloitus tapahtui aiempiin opinnäytetöihin tutustumisella, jotta riittävä mielikuva laatukäsikirjasta saatiin luotua. Tutkimuskysymyksien vastauksia etsiessä työ rakentui pala palalta. Tärkeä vaihe projektissa oli kirjallisuuteen tutustuminen, sekä ISO 9001 -standardiin perehtyminen. Riittävän yritystiedon keräämiseksi järjestettiin työpajoja ja virtuaalisia tapaamisia. Yritykseltä saaduilla tiedoilla syntyi laatukäsikirjan runko, jonka lopulliseen muotoon saattaminen tapahtui yhdessä toimeksiantajan kanssa. Laatukäsikirjan dokumentaatiota varten opinnäytetyössä luotiin taulukoita ja rekistereitä muun muassa riskienhallinnasta ja pätevyyksistä.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui ISO 9001 -standardia noudattava laatu-käsikirja. Laatukäsikirjan tarkoituksena oli sisällyttää yksiin kansiin dokumentoitu tieto yrityksen resursseista, prosesseista ja laadunhallintajärjestelmän käyttötavoista. Työn varsinaista tuotosta voidaan käyttää ISO 9001 sertifikaatin hakuprosessissa, sekä esimerkiksi perehdytyksen työkaluna, jotta varmistetaan uuden työntekijän ymmärtävän yrityksen laatupolitiikka.