Maanalaisten työkoneiden jarrujärjestelmien testausmenetelmien yhtenäistäminen ja todentaminen virtuaaliympäristössä
Kaatrasalo, Arttu (2023)
Kaatrasalo, Arttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Normet Oy. Työn tarkoituksena oli yhtenäistää ja päivittää kaivosajoneuvojen ohjausjärjestelmän kautta päivittäin suoritettavien jarrutestien toimintalogiikka ja käyttöliittymä sekä testata niiden toiminta virtuaalisesti. Samalla perehdyttiin standardeihin, mihin kyseiset testit perustuvat. Tällä hetkellä jarrutestien suoritus on haastavaa johtuen erilaisista voimansiirtotyyppien toteutuksista. Lisäksi testien ohjeistus on ollut puutteellinen.
Työ aloitettiin tutustumalla nykyisiin testeihin ja analysoimalla niiden toiminta. Näitä pohjana käyttäen suunniteltiin uudet testit peilaten niitä standardeihin ja asiakaskohtaisiin vaatimuksiin. Uusista jarrutes-teistä suunniteltiin spesifikaatiot, joiden pohjalta ne koodattiin Norsmart3-ohjausjärjestelmään. Työssä hyödynnettiin myös digitaalista kaksosta testaamalla jarrutestien toiminta virtuaalisesti ennen varsinaisia konetestauksia. Testitapaukset kirjoitettiin Robot Frameworkillä.
Lopputuotoksena syntyi virtuaalisesti varmennetut ja interaktiiviset jarrutestit jokaiselle voimansiirtotyypille. Uusissa jarrutesteissä on myös erillinen valikko testeille, minkä sisältä löytyy kyseiselle koneelle ja testille ominaiset alkuehdot testin suorittamiseksi. Valikko ohjeistaa kuljettajaa asettamaan koneen oikeaan tilaan ja indikoi sen selkeästi. Jarrutestien toimintaa testattiin myös oikealla koneella. The purpose of this thesis was to combine and update the operating logic and user interface of the daily performed brake tests and to confirm the functionality of the brake tests virtually. The brake tests can be performed via a control system. At the same time, standards that define the requirements for the tests were reviewed. At the moment, the performance of the brake tests is challenging due to different implementations regarding power transmission types, and the instructions for the test and during it are inadequate. The thesis was commissioned by Normet Oy.
The thesis work was started by getting familiar with the current tests and analyzing their operation. Utilizing these as a basis, new tests were designed, relating them to standards and customer-specific requirements. Specifications were designed for the new brake tests, based on which they were coded into the Norsmart3 control system. The thesis also utilized a digital twin for testing the functionality of the brake tests virtually before the actual machine testing. Test cases were written by using Robot Framework.
The result of this thesis was virtually certified and interactive brake tests for each transmission type. The new brake tests also have a separate selection window for tests, which contains the initial conditions for performing the test specific to the machine and the test. The menu instructs the driver to put the machine in the right mode and clearly indicates it. The functionality of the brake tests was also tested with a real machine.
Työ aloitettiin tutustumalla nykyisiin testeihin ja analysoimalla niiden toiminta. Näitä pohjana käyttäen suunniteltiin uudet testit peilaten niitä standardeihin ja asiakaskohtaisiin vaatimuksiin. Uusista jarrutes-teistä suunniteltiin spesifikaatiot, joiden pohjalta ne koodattiin Norsmart3-ohjausjärjestelmään. Työssä hyödynnettiin myös digitaalista kaksosta testaamalla jarrutestien toiminta virtuaalisesti ennen varsinaisia konetestauksia. Testitapaukset kirjoitettiin Robot Frameworkillä.
Lopputuotoksena syntyi virtuaalisesti varmennetut ja interaktiiviset jarrutestit jokaiselle voimansiirtotyypille. Uusissa jarrutesteissä on myös erillinen valikko testeille, minkä sisältä löytyy kyseiselle koneelle ja testille ominaiset alkuehdot testin suorittamiseksi. Valikko ohjeistaa kuljettajaa asettamaan koneen oikeaan tilaan ja indikoi sen selkeästi. Jarrutestien toimintaa testattiin myös oikealla koneella.
The thesis work was started by getting familiar with the current tests and analyzing their operation. Utilizing these as a basis, new tests were designed, relating them to standards and customer-specific requirements. Specifications were designed for the new brake tests, based on which they were coded into the Norsmart3 control system. The thesis also utilized a digital twin for testing the functionality of the brake tests virtually before the actual machine testing. Test cases were written by using Robot Framework.
The result of this thesis was virtually certified and interactive brake tests for each transmission type. The new brake tests also have a separate selection window for tests, which contains the initial conditions for performing the test specific to the machine and the test. The menu instructs the driver to put the machine in the right mode and clearly indicates it. The functionality of the brake tests was also tested with a real machine.