Ruumiita: subjektivaation prosessit koreografiassa
Haapala, Kaisla (2023)
Haapala, Kaisla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610981
Tiivistelmä
Ruumiita on Kaisla Haapalan taiteellinen opinnäytetyö. Opinnäytetyössä tarkasteltiin koreografian ontologiaa ja koreografian taustalla vaikuttavia ideologioita sekä suunnitellun liikkeen vaikutusta kokemukseen ruumiin olemassaolon ja minuuden rajoittumisesta. Työn tavoitteena oli selvittää, mikä mekanismi saa tanssijan noudattamaan annettua koreografiaa ja millainen olisi tuota mekanismia vastustava ruumis. Koreografian noudattamisen aikaansaavaa mekanismia kutsuttiin opinnäytetyössä liikkumisen käskyksi.
Opinnäytetyöprosessissa noudatettiin taiteellisen tutkimuksen periaatteita ja työskentelyn lähtökohtia olivat ei-ajattelun ja monitulkintaisuuden salliminen. Tämä raportti on työn kirjallinen osuus, jossa sijoitetaan Ruumiita-teos teoreettiseen viitekehykseen sekä reflektoidaan teoksen prosessia ja prosessissa syntyneitä havaintoja.
Opinnäytetyön myötä liikkumisen käsky ymmärrettiin interpellaation muodoksi ja koreografian kurinalaisia ruumiita ja minuuksia tuottavaa prosessia jäsennettiin subjektivaation käsitteen ja Althusserin interpellaation teorian avulla. Koreografiaan ja esitystilanteeseen liittyvää valtaa tarkasteltiin Foucault’n ajattelun kautta. Esiintyjäntyön ja yleisön merkitys korostuivat Ruumiita-teoksessa. Esiintyjät vastustivat liikkumisen käskyä käyttämällä esiintyjän valtaansa sekä asettumalla eri tavoin esitystilannetta ympäröivässä produktiivisen vallan verkostossa. Ruumiita-teos oli esiintyjille merkityksellinen, ja esitystilanteessa koettiin muun muassa läsnäolon ja vapauden tunteita. Haapalan taidekäsitys syveni ja tapa ajatella minuuden olemusta muuttui opinnäytetyöprosessin aikana.
Ruumiita-teoksen ensi-ilta oli ITAK-näyttämöllä 2.3.2023 osana Lähtölaukaus-festivaalia. The performance Ruumiita is an artistic thesis by Kaisla Haapala. The artistic thesis examined the ontology of choreography and if predetermined movement and ideologies behind it can have a limiting effect on one’s experience of their existence. Its aim was to explore the mechanism that allows a dancer to follow predetermined movement in choreography and discover ways in which one could object to the said mechanism. The mechanism was called imperative to move in this thesis.
Principles of artistic research were followed in the process of making the artistic thesis. Not thinking and ambiguity were important starting points for working. In this report the author situates the work Ruumiita in a theoretical framework and reflects on the process of the artistic thesis and the discoveries made in it.
As a conclusion, the imperative to move was defined as a form of interpellation. It was seen that choreography creates disciplined bodies and subjectivities via a process of subjectification which was then analysed through Althusser’s theory of interpellation. The power relations in choreography and performance situations were explored through Foucauldian perspective. It was discovered that audience was essential for actualization of the performance. The performers objected to the imperative to move by taking advantage of their power as performers and situating themselves differently in the network of productive power surrounding the performance situation. The performers found performing Ruumiita meaningful for them and reported feelings of being present and liberated on stage. During the process of the artistic thesis Haapala’s opinion on art deepened and Haapala began to understand subjectivity differently.
Ruumiita premiered at ITAK-stage on 2 March 2023 as a part of Lähtölaukaus festival.
Opinnäytetyöprosessissa noudatettiin taiteellisen tutkimuksen periaatteita ja työskentelyn lähtökohtia olivat ei-ajattelun ja monitulkintaisuuden salliminen. Tämä raportti on työn kirjallinen osuus, jossa sijoitetaan Ruumiita-teos teoreettiseen viitekehykseen sekä reflektoidaan teoksen prosessia ja prosessissa syntyneitä havaintoja.
Opinnäytetyön myötä liikkumisen käsky ymmärrettiin interpellaation muodoksi ja koreografian kurinalaisia ruumiita ja minuuksia tuottavaa prosessia jäsennettiin subjektivaation käsitteen ja Althusserin interpellaation teorian avulla. Koreografiaan ja esitystilanteeseen liittyvää valtaa tarkasteltiin Foucault’n ajattelun kautta. Esiintyjäntyön ja yleisön merkitys korostuivat Ruumiita-teoksessa. Esiintyjät vastustivat liikkumisen käskyä käyttämällä esiintyjän valtaansa sekä asettumalla eri tavoin esitystilannetta ympäröivässä produktiivisen vallan verkostossa. Ruumiita-teos oli esiintyjille merkityksellinen, ja esitystilanteessa koettiin muun muassa läsnäolon ja vapauden tunteita. Haapalan taidekäsitys syveni ja tapa ajatella minuuden olemusta muuttui opinnäytetyöprosessin aikana.
Ruumiita-teoksen ensi-ilta oli ITAK-näyttämöllä 2.3.2023 osana Lähtölaukaus-festivaalia.
Principles of artistic research were followed in the process of making the artistic thesis. Not thinking and ambiguity were important starting points for working. In this report the author situates the work Ruumiita in a theoretical framework and reflects on the process of the artistic thesis and the discoveries made in it.
As a conclusion, the imperative to move was defined as a form of interpellation. It was seen that choreography creates disciplined bodies and subjectivities via a process of subjectification which was then analysed through Althusser’s theory of interpellation. The power relations in choreography and performance situations were explored through Foucauldian perspective. It was discovered that audience was essential for actualization of the performance. The performers objected to the imperative to move by taking advantage of their power as performers and situating themselves differently in the network of productive power surrounding the performance situation. The performers found performing Ruumiita meaningful for them and reported feelings of being present and liberated on stage. During the process of the artistic thesis Haapala’s opinion on art deepened and Haapala began to understand subjectivity differently.
Ruumiita premiered at ITAK-stage on 2 March 2023 as a part of Lähtölaukaus festival.