Ulkoisen työnantajakuvan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Jämsén, Noora (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610990
Tiivistelmä
Tässä opinäytetyössä käydään läpi teorian kautta muotoilullisesti rakentunut ulkoisen työnantajakuvan kehittämisprosessi Gebwell Oy:lle. Työn tarkoituksena oli lisätä kohdeyrityksen tunnettuutta sekä löytää selkeät suuntaviivat viestintään koskien ulkoista työnantajakuvaa.
Kehittämistehtävänä ja tavoitteena oli tuottaa kohdeyritykselle työnantajakuvan kehittämissuunnitelma, jossa esitetään kehitysehdotuksia kohdeyrityksen työnantajakuvan kehittämiseksi. Tarkoituksena oli myös tehostaa brändin kokonaisvaltaista kasvua ja lisätä tunnettuutta.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui muotoiluajatuksellisesti kohdentuen brändin kehittämiseen, työelämän muutoksiin, ihmisymmärrykseen sekä muuttuvan maailman heijasteisiin. Suunnittelussa pääpiirteinä olivat mielikuvien luominen, tarinallistaminen, vaikuttamisen keinot sekä kohderyhmän ymmärrys, nojaten koko ajan ymmärrykseen yhteiskunnallisesti tärkeistä teemoista.
Tuloksena syntyi konkreettinen kehittämissuunnitelma, sisältäen neljä kohdennettua konseptia. Kehittämissuunnitelma sisältää tarkkaan suunnitellut visuaaliset, toiminnalliset sekä viestinnälliset keinot työnantajakuvan kehittämiseen.
Kehittämistehtävänä ja tavoitteena oli tuottaa kohdeyritykselle työnantajakuvan kehittämissuunnitelma, jossa esitetään kehitysehdotuksia kohdeyrityksen työnantajakuvan kehittämiseksi. Tarkoituksena oli myös tehostaa brändin kokonaisvaltaista kasvua ja lisätä tunnettuutta.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui muotoiluajatuksellisesti kohdentuen brändin kehittämiseen, työelämän muutoksiin, ihmisymmärrykseen sekä muuttuvan maailman heijasteisiin. Suunnittelussa pääpiirteinä olivat mielikuvien luominen, tarinallistaminen, vaikuttamisen keinot sekä kohderyhmän ymmärrys, nojaten koko ajan ymmärrykseen yhteiskunnallisesti tärkeistä teemoista.
Tuloksena syntyi konkreettinen kehittämissuunnitelma, sisältäen neljä kohdennettua konseptia. Kehittämissuunnitelma sisältää tarkkaan suunnitellut visuaaliset, toiminnalliset sekä viestinnälliset keinot työnantajakuvan kehittämiseen.