Brändin suunnittelu brändiarkkitehtuurin näkökulmasta: Case: *ship Akatemia
Pulkkinen, Roosa (2023)
Pulkkinen, Roosa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711354
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii brändin suunnittelua brändiarkkitehtuurin näkökulmasta. Työn tilaaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa toimiva Xentre -yksikkö. Brändi suunnitellaan *ship Akatemialle, joka on uusi konsepti palvelu- ja opintokokonaisuudesta. Brändin suunnittelun lisäksi työhön kuuluu logon, visuaalisen ilmeen ja graafisten materiaalien suunnittelu, joita käytetään sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä.
Brändiarkkitehtuurin tarkasteluun kuuluu organisaation muiden brändien huomiointi. Tärkeä alabrändi *ship Akatemian rinnalla on *ship Startup Festival -tapahtuma. Opinnäytetyö käsittelee näiden brändien välisen vuorovaikutuksen rakentamista osana brändin suunnittelua.
Opinnäytetyö on produktiivinen tutkimus, joka hyödyntää kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Käytetyt tutkimusmenetelmät ovat vertaileva tutkimus, palvelumuotoilun keinoin tehdyt asiakasprofiilit ja moodboard. Vertaileva tutkimus kartoittaa muita samankaltaisia brändejä ja tarkastelee niiden organisaatioissa toimivaa brändiarkkitehtuuria. Asiakasprofiilit tutkivat opiskelijoita kohderyhmänä ja tarkentavat, millainen suunniteltavan brändin tulisi olla kohderyhmän näkökulmasta. Tunnetaulu asettaa visuaaliset lähtökohdat esimerkkien muodossa brändi-identiteetille hakemalla visuaalisia esimerkkejä ja malleja työtä varten.
Tutkimus vastaa pääkysymykseen, kuinka suunnitellaan brändi brändiarkkitehtuuri huomioiden. Alakysymykset käsittelevät brändin suunnittelua. Millainen vuorovaikutus brändillä, visuaalisella ilmeellä ja logolla on toisiinsa? Miten tuoda brändi esiin visuaalisessa ilmeessä ja logossa? Miten rakentaa mielenkiintoinen brändi?
Työn tavoitteena on rakentaa mielenkiintoinen ja yrittäjähenkinen brändi. Brändin suunnittelu hyödyntää brändin suunnittelun peruspilareita. Työn prosessi koostuu ideoinnista, taustatutkimuksesta, luonnoksista, toteutuksesta ja valmiin kokonaisuuden toimituksesta asiakkaalle. Valmis brändi on kokonaisuus, joka on asiakkaalle mieleinen. Lopputulokseen olen itse tyytyväinen. Työn lopputuote on valmis brändi *ship Akatemialle asiakkaan käyttöön.
Asiasanat: Brändäys, brändiarkkitehtuuri, visuaalinen identiteetti, logo
Brändiarkkitehtuurin tarkasteluun kuuluu organisaation muiden brändien huomiointi. Tärkeä alabrändi *ship Akatemian rinnalla on *ship Startup Festival -tapahtuma. Opinnäytetyö käsittelee näiden brändien välisen vuorovaikutuksen rakentamista osana brändin suunnittelua.
Opinnäytetyö on produktiivinen tutkimus, joka hyödyntää kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Käytetyt tutkimusmenetelmät ovat vertaileva tutkimus, palvelumuotoilun keinoin tehdyt asiakasprofiilit ja moodboard. Vertaileva tutkimus kartoittaa muita samankaltaisia brändejä ja tarkastelee niiden organisaatioissa toimivaa brändiarkkitehtuuria. Asiakasprofiilit tutkivat opiskelijoita kohderyhmänä ja tarkentavat, millainen suunniteltavan brändin tulisi olla kohderyhmän näkökulmasta. Tunnetaulu asettaa visuaaliset lähtökohdat esimerkkien muodossa brändi-identiteetille hakemalla visuaalisia esimerkkejä ja malleja työtä varten.
Tutkimus vastaa pääkysymykseen, kuinka suunnitellaan brändi brändiarkkitehtuuri huomioiden. Alakysymykset käsittelevät brändin suunnittelua. Millainen vuorovaikutus brändillä, visuaalisella ilmeellä ja logolla on toisiinsa? Miten tuoda brändi esiin visuaalisessa ilmeessä ja logossa? Miten rakentaa mielenkiintoinen brändi?
Työn tavoitteena on rakentaa mielenkiintoinen ja yrittäjähenkinen brändi. Brändin suunnittelu hyödyntää brändin suunnittelun peruspilareita. Työn prosessi koostuu ideoinnista, taustatutkimuksesta, luonnoksista, toteutuksesta ja valmiin kokonaisuuden toimituksesta asiakkaalle. Valmis brändi on kokonaisuus, joka on asiakkaalle mieleinen. Lopputulokseen olen itse tyytyväinen. Työn lopputuote on valmis brändi *ship Akatemialle asiakkaan käyttöön.
Asiasanat: Brändäys, brändiarkkitehtuuri, visuaalinen identiteetti, logo