Uudet suomalaiset digitaaliset sateenkaarimediat - digitaalista kansalaisjournalismia ja unelma printtilehdestä
Väisänen, Juha-Pekka (2023)
Väisänen, Juha-Pekka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915234
Tiivistelmä
Keväällä 2022 Suomessa ei ilmestynyt yhtään sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöille (LHBTI-QA+) suunnattua aikakauslehteä. 2018–2022 on syntynyt journalistista sisältöä tuottavia uusia LHBTIQA+ yhteisöihin itsensä identifioivia suomenkielisiä verkkoalustoja ja julkaisuja.
Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluu miehiä, naisia ja muunsukupuolisia homoja, lesbo-ja ja bi- ja pan-ihmisiä sekä ihmisiä, joiden seksuaalinen suuntautuminen on jotain muuta kuin heterous.
Tämä kehittämistyö tuo näkyväksi sateenkaariyhteisöissä toimivia medioita, jotka tuottavat journalistista sisältöä ja ovat sateenkaarevaa kansalaisjournalismia. Lisäksi kehittämistyö tuottaa tietoa sateenkaarimedioiden tekijöiden itse itselleen asettamista tavoitteista medioidensa kehittämisestä ja suhteestaan sateenkaariyhteisöihin sekä journalismiin.
Kehittämistyö on toimintatutkimus, joka on rajattu koskemaan vain suomenkielistä julkaisutoimintaa.
Keskeisenä osana kehittämistyön tutkimusmateriaalia sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen eri toimijat järjestivät kanssani Helsinki Pride 2022 -tapahtumaan kolme tilaisuutta; Uudet sateenkaarimediat, tekijät ja tavoitteet -julkinen keskustelu, Sinulle on postia - postitaidenäyttely sekä Kirjeitä sateenkaaren tulevaisuudesta -kirjoittamisen työpaja ja esitys.
Uusia suomalaisia digitaalisia sateenkaarimedioita tekee inklusiivisuuteen ja sateenkaariyhteisöihin sitoutunut joukko toisistaan erilaisia toimijoita. Tässä kehittämistyössä tarkastellaan syvemmin kolmea sateenkaarimediaa. Kaksi toimijoista identifioituu journalistisen sisällön tuottajiksi. Yhden tekeminen muistuttaa blogijournalismia. Lisäksi kehittämistyössä ollaan kiinnostuneita tuotemerkki We Speak Gaysta, koska se suunnittelee sateenkaarevaa aikakauslehteä. Tyypillinen uusien sateenkaarimedioiden parissa toimiva on nuori 20–30-vuotias vapaaehtoistyöstä, vaikuttamisesta ja sateenkaarevista asioista kiinnostunut sateenkaari-influensseri.
Kehittämistyössä tutkitut mediat ovat toimintansa alusta asti tapahtuneet internetissä. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen yhteisöt ovat kehittämistyön medioiden pääasiallinen lukijakunta. Kehittämistyöhön osallistuneet mediat kutsuvat kynnyksettömästi sateenkaariyhteisöissä toimivia ja niihin itsensä identifioivia ihmisiä käyttämään sateenkaarimedioita omaan vaikuttamiseen ja juttujen tekemiseen.
Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluu miehiä, naisia ja muunsukupuolisia homoja, lesbo-ja ja bi- ja pan-ihmisiä sekä ihmisiä, joiden seksuaalinen suuntautuminen on jotain muuta kuin heterous.
Tämä kehittämistyö tuo näkyväksi sateenkaariyhteisöissä toimivia medioita, jotka tuottavat journalistista sisältöä ja ovat sateenkaarevaa kansalaisjournalismia. Lisäksi kehittämistyö tuottaa tietoa sateenkaarimedioiden tekijöiden itse itselleen asettamista tavoitteista medioidensa kehittämisestä ja suhteestaan sateenkaariyhteisöihin sekä journalismiin.
Kehittämistyö on toimintatutkimus, joka on rajattu koskemaan vain suomenkielistä julkaisutoimintaa.
Keskeisenä osana kehittämistyön tutkimusmateriaalia sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen eri toimijat järjestivät kanssani Helsinki Pride 2022 -tapahtumaan kolme tilaisuutta; Uudet sateenkaarimediat, tekijät ja tavoitteet -julkinen keskustelu, Sinulle on postia - postitaidenäyttely sekä Kirjeitä sateenkaaren tulevaisuudesta -kirjoittamisen työpaja ja esitys.
Uusia suomalaisia digitaalisia sateenkaarimedioita tekee inklusiivisuuteen ja sateenkaariyhteisöihin sitoutunut joukko toisistaan erilaisia toimijoita. Tässä kehittämistyössä tarkastellaan syvemmin kolmea sateenkaarimediaa. Kaksi toimijoista identifioituu journalistisen sisällön tuottajiksi. Yhden tekeminen muistuttaa blogijournalismia. Lisäksi kehittämistyössä ollaan kiinnostuneita tuotemerkki We Speak Gaysta, koska se suunnittelee sateenkaarevaa aikakauslehteä. Tyypillinen uusien sateenkaarimedioiden parissa toimiva on nuori 20–30-vuotias vapaaehtoistyöstä, vaikuttamisesta ja sateenkaarevista asioista kiinnostunut sateenkaari-influensseri.
Kehittämistyössä tutkitut mediat ovat toimintansa alusta asti tapahtuneet internetissä. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen yhteisöt ovat kehittämistyön medioiden pääasiallinen lukijakunta. Kehittämistyöhön osallistuneet mediat kutsuvat kynnyksettömästi sateenkaariyhteisöissä toimivia ja niihin itsensä identifioivia ihmisiä käyttämään sateenkaarimedioita omaan vaikuttamiseen ja juttujen tekemiseen.