VR-teknologian hyödyntäminen perehdyttämisessä
Heikkinen, Janina (2023)
Heikkinen, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116524
Tiivistelmä
Työelämä kehittyy jatkuvasti, ja sen on pysyttävä muuttuvan maailman mukana. Esimerkiksi koronapandemia osoitti erinomaisesti yritysten kyvyn mukautua ja kehittää toimintatapojaan nopeallakin aikataululla, kun oli siirryttävä työpaikoilta etätyöhön. Työelämän kehitykseen liittyvät olennaisesti myös uudet teknologiat, joilla työntekoa voidaan helpottaa tai tehostaa. Nämä kulkevatkin olennaisesti käsi kädessä. Esimerkiksi virtuaaliset ratkaisut työpaikoilla kasvattavat suosiotaan jatkuvasti, ja niitä hyödynnetäänkin hyvin monipuolisiin käyttötarkoituksiin. Yksi tapa hyödyntää virtuaalisuutta on työpaikkaperehdyksessä.
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Kymen Seudun Osuuskauppa, joka kiinnostui virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä osana perehdytystään. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisiin käyttötarkoituksiin virtuaalitodellisuuden ratkaisut soveltuvat perehdytyksessä, ja voidaanko niitä hyödyntää erityisesti johonkin tiettyyn liiketoiminnan tai perehdytyksen osa-alueeseen tai tietylle henkilöstöryhmälle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kirjallinen kehitysehdotus sille, kuinka virtuaaliratkaisuja voidaan potentiaalisesti käyttää osana Kymen Seudun Osuuskaupan perehdytystä. Tutkimustulokset saatiin laadullista tutkimusotetta käyttäen puolistrukturoitujen teemahaastattelujen muodossa. Haastattelut toteutettiin Teamsissa keväällä 2023.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittivat, että virtuaalinen perehdytys tarjoaa parhaimmillaan hyvin immersiivisen ja moniaistisen oppimiskokemuksen. Virtuaaliympäristössä harjoitellut asiat jäävät paremmin mieleen ja opittua tietoa pystytään hyödyntämään tehokkaammin työssä. Se myös mahdollistaa välittömän palautteenannon ja rajattoman määrän toistoja täysin turvallisessa ympäristössä, jossa epäonnistumisella ei ole todellisia seuraamuksia. Haastattelujen pohjalta virtuaaliperehdytyksen todettiin soveltuvan erinomaisesti havainnointiin ja sen pohjalta tehtävään päätöksentekoon. Tutkimustuloksissa nousi esiin työturvallisuus sekä yleisesti sellaiset tilanteet, joiden harjoittelu tosielämässä on muutoin haastavaa. On huomioitava, ettei virtuaaliperehdytyksellä voida kokonaan korvata perinteisiä perehdytysmenetelmiä. Huolellisesti suunniteltuna ja optimaalisesti käytettynä virtuaaliperehdytyksellä voidaan kuitenkin tehostaa perehdytettävien oppimista merkittävästi. The working life is evolving constantly and needs to keep up with the world changing as well. The COVID-19 pandemic demonstrated companies abilities of adapting and developing their practices rapidly when transitioning from workplaces to remote work. New technologies play a vital role in the development of the work environment, as they can facilitate and enhance working. These two aspects go hand in hand, with virtual solutions gaining popularity and being utilized for diverse purposes. One way to harness virtuality is by incorporating it into workplace orientation.
The commissioner of this thesis was Kymen Seudun Osuuskauppa, which became interested in utilizing virtual reality as a part of their orientation. The purpose of this study was to explore the potential applications of virtual reality solutions in orientation and determine whether they could be specifically utilized in certain areas of business or orientation, or for specific groups of personnel.
As a result of this thesis, a written development proposal was created on how virtual solutions could be potentially used as a part of the commissioner’s orientation process. The research data was obtained using a qualitative research approach through semi-structured interviews. The interviews were conducted in the spring of 2023 via Teams.
The key findings of the research indicated that virtual orientation, at its best, provides an immersive and multi-sensory learning experience. Concepts practiced in a virtual environment are better retained, and the acquired knowledge can be more effectively applied in real-life situations. It also allows immediate feedback and an unlimited number of repetitions in a completely safe environment where failures have no real consequences.
Based on the interviews it was found that virtual orientation is particularly suitable for observation and decision-making based on made observations. The research results suggested the usage of virtuality with occupational safety and situations that are otherwise challenging to practice in real-life. It should be noted that virtual orientation cannot entirely replace traditional orientation methods. However, when carefully planned and optimally utilized, virtual orientation can significantly enhance the learning process for those being oriented.
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Kymen Seudun Osuuskauppa, joka kiinnostui virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä osana perehdytystään. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisiin käyttötarkoituksiin virtuaalitodellisuuden ratkaisut soveltuvat perehdytyksessä, ja voidaanko niitä hyödyntää erityisesti johonkin tiettyyn liiketoiminnan tai perehdytyksen osa-alueeseen tai tietylle henkilöstöryhmälle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kirjallinen kehitysehdotus sille, kuinka virtuaaliratkaisuja voidaan potentiaalisesti käyttää osana Kymen Seudun Osuuskaupan perehdytystä. Tutkimustulokset saatiin laadullista tutkimusotetta käyttäen puolistrukturoitujen teemahaastattelujen muodossa. Haastattelut toteutettiin Teamsissa keväällä 2023.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittivat, että virtuaalinen perehdytys tarjoaa parhaimmillaan hyvin immersiivisen ja moniaistisen oppimiskokemuksen. Virtuaaliympäristössä harjoitellut asiat jäävät paremmin mieleen ja opittua tietoa pystytään hyödyntämään tehokkaammin työssä. Se myös mahdollistaa välittömän palautteenannon ja rajattoman määrän toistoja täysin turvallisessa ympäristössä, jossa epäonnistumisella ei ole todellisia seuraamuksia. Haastattelujen pohjalta virtuaaliperehdytyksen todettiin soveltuvan erinomaisesti havainnointiin ja sen pohjalta tehtävään päätöksentekoon. Tutkimustuloksissa nousi esiin työturvallisuus sekä yleisesti sellaiset tilanteet, joiden harjoittelu tosielämässä on muutoin haastavaa. On huomioitava, ettei virtuaaliperehdytyksellä voida kokonaan korvata perinteisiä perehdytysmenetelmiä. Huolellisesti suunniteltuna ja optimaalisesti käytettynä virtuaaliperehdytyksellä voidaan kuitenkin tehostaa perehdytettävien oppimista merkittävästi.
The commissioner of this thesis was Kymen Seudun Osuuskauppa, which became interested in utilizing virtual reality as a part of their orientation. The purpose of this study was to explore the potential applications of virtual reality solutions in orientation and determine whether they could be specifically utilized in certain areas of business or orientation, or for specific groups of personnel.
As a result of this thesis, a written development proposal was created on how virtual solutions could be potentially used as a part of the commissioner’s orientation process. The research data was obtained using a qualitative research approach through semi-structured interviews. The interviews were conducted in the spring of 2023 via Teams.
The key findings of the research indicated that virtual orientation, at its best, provides an immersive and multi-sensory learning experience. Concepts practiced in a virtual environment are better retained, and the acquired knowledge can be more effectively applied in real-life situations. It also allows immediate feedback and an unlimited number of repetitions in a completely safe environment where failures have no real consequences.
Based on the interviews it was found that virtual orientation is particularly suitable for observation and decision-making based on made observations. The research results suggested the usage of virtuality with occupational safety and situations that are otherwise challenging to practice in real-life. It should be noted that virtual orientation cannot entirely replace traditional orientation methods. However, when carefully planned and optimally utilized, virtual orientation can significantly enhance the learning process for those being oriented.