Laadunseuranta laatutietoisissa yrittäjäpohjaisissa parturikampaamoissa
Halme, Annika (2023)
Halme, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117103
Tiivistelmä
Tämä on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on selvittää laadunseurannan nykytilaa laatutietoisissa parturikampaamoissa, joissa toimii itsenäisiä yrittäjiä (toiminimi-, sopimusyrittäjiä jne.). Aihe nousee huomaamastani tarpeesta kehittää laadunseurantaa tasalaatuisuuden takaamiseksi kampaamoalan yrityksissä, jossa kaikki ovat niin sanottuja ”vapaita yrittäjiä”, mutta toimivat yhden parturikampaamo nimen alla, jolloin ulospäin asiakkaille yrityksiä on yksi. Ongelmaksi nousee kuinka yritys saa pidettyä laadun tason erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa, määrittämässään tasossa, asioi asiakas kenellä tahansa tekijällä yrityksessä.
Teoriaosuus selvittää laadun määritelmiä ja se on valittu siten että se auttaa tutkijaa ymmärtämään erilaisia laadun määritelmiä ja kampaamomaailmaan soveltuvia seurantajärjestelmiä.
Kyselytutkimuksella selvitettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla millä tavoin laatua seurataan laatutietoisissa parturikampaamoissa ja millaisia tarpeita laadun seurannan helpottamiseksi on. Lisäksi tutkimus selvitti olisiko parturikampaamo yrittäjillä kiinnostusta verkkoselainpohjaiseen laatukäsikirjaan, jota voisi muokata omien tarpeiden mukaan.
Google Forms tutkimuskysely osoitettiin 25 parturi-kampaamon omistajalle, jotka ylittivät valitut laatustandardit. Vastauksia kyselyyn saatiin 20. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että laadunhallinta parturikampaamo toiminnassa on lähes poikkeuksetta suullisesti kulkevaa. Laatua ylläpidetään pääosin palavereilla, keskusteluilla ja kouluttamalla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että merkittävä osa (30 %) yrityksen omistajista ei seuraa laatutavoitteiden saavuttamista ja he kokevat laadun tasalaatuisuudessa yrityksen sisällä olevan haasteita vaikkakin omistajat (100 % vastanneista) kokevat yrityksessä olevan vahva kulttuuri laadukkaaseen palveluun.
Työn edetessä selkeytyy johtopäätös, että helppokäyttöiselle laadunseurantajärjestelmälle johon päätökset tulisi kirjata olisi kysyntää. Kyselyyn vastanneista 80 %:lla oli kiinnostus verkkoselainpohjaiseen laatukäsikirjaan.
Teoriaosuus selvittää laadun määritelmiä ja se on valittu siten että se auttaa tutkijaa ymmärtämään erilaisia laadun määritelmiä ja kampaamomaailmaan soveltuvia seurantajärjestelmiä.
Kyselytutkimuksella selvitettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla millä tavoin laatua seurataan laatutietoisissa parturikampaamoissa ja millaisia tarpeita laadun seurannan helpottamiseksi on. Lisäksi tutkimus selvitti olisiko parturikampaamo yrittäjillä kiinnostusta verkkoselainpohjaiseen laatukäsikirjaan, jota voisi muokata omien tarpeiden mukaan.
Google Forms tutkimuskysely osoitettiin 25 parturi-kampaamon omistajalle, jotka ylittivät valitut laatustandardit. Vastauksia kyselyyn saatiin 20. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että laadunhallinta parturikampaamo toiminnassa on lähes poikkeuksetta suullisesti kulkevaa. Laatua ylläpidetään pääosin palavereilla, keskusteluilla ja kouluttamalla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että merkittävä osa (30 %) yrityksen omistajista ei seuraa laatutavoitteiden saavuttamista ja he kokevat laadun tasalaatuisuudessa yrityksen sisällä olevan haasteita vaikkakin omistajat (100 % vastanneista) kokevat yrityksessä olevan vahva kulttuuri laadukkaaseen palveluun.
Työn edetessä selkeytyy johtopäätös, että helppokäyttöiselle laadunseurantajärjestelmälle johon päätökset tulisi kirjata olisi kysyntää. Kyselyyn vastanneista 80 %:lla oli kiinnostus verkkoselainpohjaiseen laatukäsikirjaan.