Digitalisaation hyödyntäminen majoitustoiminnassa
Huttunen, Eetu (2023)
Huttunen, Eetu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622304
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on digitalisaation hyödyntäminen majoitusalalla. Toimeksiantajana on Original Sokos Hotel Puijonsarvi. Opinnäytetyössä tehtiin kysely, jossa selvitettiin, ovatko vastaanottovirkailijat tarpeeksi hyvin perehdytettyjä sovellusten käyttöön, ja
onko sovellusten kehittämiselle tarvetta. Opinnäytetyössä sovelluksilla viitataan etenkin
Workday, WorkChat, Workplace ja ORTEC ESS applikaatioihin. Opinnäytetyössä myös
esitettiin kolme digitaalisesti edellä käyvää yhdysvaltalaista hotellia ja heidän ideoitaan
ja pohdittiin ideoiden käyttökelpoisuutta toimeksiantaja hotellissa.
Kyselyjä lähetettiin 12, ja vastauksia tuli puolet eli kuusi. Hotellipäällikön haastattelussa
tiedusteltiin, onko hän itse tyytyväinen sovelluksiin ja niiden perehdyttämiseen kuin
myös onko hänellä parannus ideoita sovelluksille ja missä mahdolliset muutokset tehdään. Aineiston etsinnässä hyödynnettiin työpaikan nettikursseja ja kirjallisuutta. Muutoin digitaalisuuden määrittelyssä turvauduttiin aiheesta kirjoitettuun kirjallisuuteen. Netistä etsittiin vuorostaan digitaaliset esimerkit, koska hotelleista kertovia uutisia selaamalla löytyi sopivat esimerkit.
Kyselyn vastaajamäärä jäi melko niukaksi lyhyen vastausajan takia. Kuitenkin vastauksista ilmeni, että pääasiassa kaikkien sovellusten perehdytys oli hyvällä tasolla ja jatkuvan perehdytyksen toivottiin jatkuvan, koska se koettiin hyvin tärkeäksi. Haastattelussa
hotellipäällikkö yhtyy työntekijöiden näkemyksiin ja on myös sitä mieltä, että perehdytys
on kunnossa. Hotellipäällikkö näkee digitalisaatiossa paljon mahdollisuuksia henkilöstön
työskentelyn sujuvoittamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.
onko sovellusten kehittämiselle tarvetta. Opinnäytetyössä sovelluksilla viitataan etenkin
Workday, WorkChat, Workplace ja ORTEC ESS applikaatioihin. Opinnäytetyössä myös
esitettiin kolme digitaalisesti edellä käyvää yhdysvaltalaista hotellia ja heidän ideoitaan
ja pohdittiin ideoiden käyttökelpoisuutta toimeksiantaja hotellissa.
Kyselyjä lähetettiin 12, ja vastauksia tuli puolet eli kuusi. Hotellipäällikön haastattelussa
tiedusteltiin, onko hän itse tyytyväinen sovelluksiin ja niiden perehdyttämiseen kuin
myös onko hänellä parannus ideoita sovelluksille ja missä mahdolliset muutokset tehdään. Aineiston etsinnässä hyödynnettiin työpaikan nettikursseja ja kirjallisuutta. Muutoin digitaalisuuden määrittelyssä turvauduttiin aiheesta kirjoitettuun kirjallisuuteen. Netistä etsittiin vuorostaan digitaaliset esimerkit, koska hotelleista kertovia uutisia selaamalla löytyi sopivat esimerkit.
Kyselyn vastaajamäärä jäi melko niukaksi lyhyen vastausajan takia. Kuitenkin vastauksista ilmeni, että pääasiassa kaikkien sovellusten perehdytys oli hyvällä tasolla ja jatkuvan perehdytyksen toivottiin jatkuvan, koska se koettiin hyvin tärkeäksi. Haastattelussa
hotellipäällikkö yhtyy työntekijöiden näkemyksiin ja on myös sitä mieltä, että perehdytys
on kunnossa. Hotellipäällikkö näkee digitalisaatiossa paljon mahdollisuuksia henkilöstön
työskentelyn sujuvoittamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.