Web-sivujen vektorianimaatiot
Saarela, Oskari (2023)
Saarela, Oskari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kertoa mitä on vektorigrafiikka ja selvittää tehokkain tapa SVG-animaatioiden tekemistä varten. Opinnäytetyössä vertaillaan yhtä animointialustaa sekä kolmea eri ohjelmointikieltä toisiinsa selvittääkseen animaatio mahdollisuudet, rajoitukset sekä oppimiskäyrän jokaisella tavalla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan mitä on skaalautuva vektorigrafiikka ja SVG-animaatio tavoista. Käytännönosassa tehdään animaatioalustalla sekä kolmella eri ohjelmointikielellä SVG-animaatio, joissa suunnitellaan käyttötarkoitus, graafinen suunnittelu kuvalle sekä animaatiot. Luotu SVG-tiedosto on logo, mainos tai muu visuaalinen elementti suunniteltuna web-sivulle. Jokaisen käytännönosuuden tavasta kerrotaan henkilökohtaiset kokemukset sekä huomatut hyödyt SVG-animaatioita varten. Lopullisessa vertailussa selviää tehokkain tapa SVG-animaatioiden tekemiseen työksi sekä sama vaihtoehto ohjelmointikielen käytössä. Lopullisissa tuloksissa tehokkaimmaksi tavaksi päädyin SVGator-animointialustaan sekä ohjelmointikielissä ECMAscript on tehokkain. SVGator-animointialusta on SVG-tiedostoja työtä tekevälle nopein ja helpoin tapa luoda kyseisiä tiedostoja.