The impact of the Korean Wave on Finnish travelers
Turja, Santra (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431595
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Hallyun vaikutusta suomalaisiin matkailijoihin. Hallyu on viime vuosina noussut maailmanlaajuiseksi ilmiöksi K-pop-yhtye BTS:n ja sarjojen kuten Parasite ja Squid Game ansiosta. Tavoitteena on myös selvittää, mikä motivoi ihmisiä matkustamaan, mitä osaa Hallyusta seurattiin eniten ja miten se on vaikuttanut suomalaisiin matkailijoihin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu Hallyusta ja sen eri sukupolvista (Hallyu 1.0–3.0), K-popista ja sen eri sukupolvista ja niiden menestyksestä, K-draamoista, elokuvista ja miten ne eroavat tyyliltään länsimaisista sarjoista. Viitekehys myös sisältää kaksi teoriaa matkailumotivaatioista. Lisäksi käsiteltiin matkailua Etelä-Koreassa ja sitä, miten Hallyu on vaikuttanut siihen. Teoreettisen viitekehyksen tiedot kerättiin olemassa olevista aineistoista.
Tutkimus tehtiin kyselynä, jossa oli 11 kysymystä. Rajoituksina olivat ikä ja kansallisuus. Kysely oli avoinna kolme viikkoa, ja siihen vastasi 44 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittavat, että Hallyu vaikuttaa suomalaisiin matkailijoihin. Kiinnostus Etelä-Koreaa kohtaan on kasvanut viimeisten viiden vuoden aikana, ja se on vaikuttanut yksilöiden haluun matkustaa Etelä-Koreaan ja muualle maailmaan.
Tässä opinnäytetyössä tehtyä tutkimusta voidaan soveltaa myös Suomen ja Etelä-Korean matkailualaan. Matkailutoimistot Suomessa ja Etelä-Koreassa, joiden kohderyhmänä ovat Etelä-Koreaan matkustavat suomalaiset, voivat käyttää tietoja luodakseen uusia matkapaketteja ja nähtävyyksiä, jotka on koottu Etelä-Koreaan matkustaville suomalaisille. The objective of this thesis is to study the impact of the Korean Wave on Finnish travelers. In recent years, Korean Wave has become a global phenomenon due to the K-pop group “BTS” and shows like “Parasite” and “Squid Game”. The aim is to discover what motivates people to travel, what part of the Korean Wave was the most followed, and how it affected Finnish travelers.
The theoretical framework of this thesis consists of the Korean Wave and its different generations (Hallyu 1.0-3.0), K-pop and its different generations and successes, K-dramas, movies and how they are distinct in style compared to Western shows, and two travel motivations theories. It also covers tourism in South Korea and how the Korean Wave affected it.
The research was carried out through a survey with 11 questions: one of consent, four
background questions, one travel motivation question, and five questions about the Korean Wave. The limitations were age and nationality. The survey was available for three weeks and gathered 44 respondents.
The results of the research indicate that the Korean Wave has an impact on Finnish travelers. The interest in South Korea has grown in the last five years, and it has impacted the individuals who want to travel to South Korea and other parts of the world.
The findings in this thesis can be applied to the tourism industry in Finland and South Korea. Travel agencies in Finland and South Korea whose target groups are Finnish people traveling to South Korea can use the data to create new tour packages and attractions targeted towards Finnish people who are traveling to South Korea.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu Hallyusta ja sen eri sukupolvista (Hallyu 1.0–3.0), K-popista ja sen eri sukupolvista ja niiden menestyksestä, K-draamoista, elokuvista ja miten ne eroavat tyyliltään länsimaisista sarjoista. Viitekehys myös sisältää kaksi teoriaa matkailumotivaatioista. Lisäksi käsiteltiin matkailua Etelä-Koreassa ja sitä, miten Hallyu on vaikuttanut siihen. Teoreettisen viitekehyksen tiedot kerättiin olemassa olevista aineistoista.
Tutkimus tehtiin kyselynä, jossa oli 11 kysymystä. Rajoituksina olivat ikä ja kansallisuus. Kysely oli avoinna kolme viikkoa, ja siihen vastasi 44 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittavat, että Hallyu vaikuttaa suomalaisiin matkailijoihin. Kiinnostus Etelä-Koreaa kohtaan on kasvanut viimeisten viiden vuoden aikana, ja se on vaikuttanut yksilöiden haluun matkustaa Etelä-Koreaan ja muualle maailmaan.
Tässä opinnäytetyössä tehtyä tutkimusta voidaan soveltaa myös Suomen ja Etelä-Korean matkailualaan. Matkailutoimistot Suomessa ja Etelä-Koreassa, joiden kohderyhmänä ovat Etelä-Koreaan matkustavat suomalaiset, voivat käyttää tietoja luodakseen uusia matkapaketteja ja nähtävyyksiä, jotka on koottu Etelä-Koreaan matkustaville suomalaisille.
The theoretical framework of this thesis consists of the Korean Wave and its different generations (Hallyu 1.0-3.0), K-pop and its different generations and successes, K-dramas, movies and how they are distinct in style compared to Western shows, and two travel motivations theories. It also covers tourism in South Korea and how the Korean Wave affected it.
The research was carried out through a survey with 11 questions: one of consent, four
background questions, one travel motivation question, and five questions about the Korean Wave. The limitations were age and nationality. The survey was available for three weeks and gathered 44 respondents.
The results of the research indicate that the Korean Wave has an impact on Finnish travelers. The interest in South Korea has grown in the last five years, and it has impacted the individuals who want to travel to South Korea and other parts of the world.
The findings in this thesis can be applied to the tourism industry in Finland and South Korea. Travel agencies in Finland and South Korea whose target groups are Finnish people traveling to South Korea can use the data to create new tour packages and attractions targeted towards Finnish people who are traveling to South Korea.