Sosiaalisen median hyödyntäminen pienten hotellien markkinoinnissa
Ranta, Emilia (2023)
Ranta, Emilia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631726
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sosiaalisen median markkinoinnin hyödyntäminen pienten hotellien markkinoinnissa. Sosiaalisen median markkinoinnin merkitys on kasvussa yhä kasvavien käyttäjämäärien vuoksi sekä sen vuoksi, että ihmiset kuluttavat yhä enemmän aikaansa erilaisten mobiililaitteiden äärellä sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen median markkinoinnin pääpiirteiksi nousee erityisesti vuorovaikutuksen merkitys sekä tarinallistaminen ja persoonan esiin tuonti.
Sosiaalisen median markkinointia pohdittaessa on tärkeä tehdä suunnitelma, miten sitä lähdetään tekemään, jotta tehdään asiat mahdollisimman tehokkaasti ja tuottavasti. Apuna sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa luodessa on hyvä hyödyntää SWOT-analyysia, jolla tutkitaan kokonaisesti markkinoinnin tilaa tekohetkellä niin heikkouksien, vahvuuksien, mahdollisuuksien kuin uhkienkin muodossa. Kun kokonaisvaltainen kuva toiminnasta on saavutettu SWOT-analyysillä, voidaan hyödyntää MRACE-mallia, joka on markkinoinnin runkona käytettävä malli. MRACE-mallissa tehdään suunnitelma asiakkaiden huomion herättämisestä aina heidän sitouttamiseensa asti ja koko tämän prosessin ajan mitataan tekemistä eli sen tuloksellisuutta ja toimivuutta.
Jotta sosiaalisen median markkinoinnin piirteitä ja markkinointisuunnitelman tärkeitä elementtejä on helpompi hahmottaa, on tässä työssä tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma esimerkki hotellille. Tätä suunnitelmaa ei kuitenkaan luovuteta hotellille, vaan se on yleisenä esimerkkinä suunnitelman rakentamisesta ja mallien hyödyntämisestä. Esimerkki hotellin toiminnassa on paljon piirteitä, joita esiintyy suurella osalla pienistä hotelleista heidän sosiaalisen median kanavissaan.
Sosiaalisen median markkinointia suunnitellessa on tärkeä ensimmäisenä sisäistää, mikä tai mitkä ovat hotellin kohderyhmiä ja millaisena persoonaltaan hotelli haluaa itseään tuoda esiin. Kun kohderyhmä on tiedossa, voidaan pohtia, mitä sosiaalisen median kanavia halutaan alkaa käyttämään sn perusteella, mistä juuri näitä kohderyhmiä löytyy. Yrityksen resurssit täytyy pitää mielessä ja enemmin keskittyä ainoastaan yhteen tai kahteen kanavaan kunnolla. Tekemisessä täytyy tuoda esiin yrityksen persoonaa ja tarinaa sekä keskittyä vuorovaikutukseen. Tuloksien mittaaminen ja analysointi kaikissa vaiheissa auttaa pääsemään haluttuihin tuloksiin.
Sosiaalisen median markkinointia pohdittaessa on tärkeä tehdä suunnitelma, miten sitä lähdetään tekemään, jotta tehdään asiat mahdollisimman tehokkaasti ja tuottavasti. Apuna sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa luodessa on hyvä hyödyntää SWOT-analyysia, jolla tutkitaan kokonaisesti markkinoinnin tilaa tekohetkellä niin heikkouksien, vahvuuksien, mahdollisuuksien kuin uhkienkin muodossa. Kun kokonaisvaltainen kuva toiminnasta on saavutettu SWOT-analyysillä, voidaan hyödyntää MRACE-mallia, joka on markkinoinnin runkona käytettävä malli. MRACE-mallissa tehdään suunnitelma asiakkaiden huomion herättämisestä aina heidän sitouttamiseensa asti ja koko tämän prosessin ajan mitataan tekemistä eli sen tuloksellisuutta ja toimivuutta.
Jotta sosiaalisen median markkinoinnin piirteitä ja markkinointisuunnitelman tärkeitä elementtejä on helpompi hahmottaa, on tässä työssä tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma esimerkki hotellille. Tätä suunnitelmaa ei kuitenkaan luovuteta hotellille, vaan se on yleisenä esimerkkinä suunnitelman rakentamisesta ja mallien hyödyntämisestä. Esimerkki hotellin toiminnassa on paljon piirteitä, joita esiintyy suurella osalla pienistä hotelleista heidän sosiaalisen median kanavissaan.
Sosiaalisen median markkinointia suunnitellessa on tärkeä ensimmäisenä sisäistää, mikä tai mitkä ovat hotellin kohderyhmiä ja millaisena persoonaltaan hotelli haluaa itseään tuoda esiin. Kun kohderyhmä on tiedossa, voidaan pohtia, mitä sosiaalisen median kanavia halutaan alkaa käyttämään sn perusteella, mistä juuri näitä kohderyhmiä löytyy. Yrityksen resurssit täytyy pitää mielessä ja enemmin keskittyä ainoastaan yhteen tai kahteen kanavaan kunnolla. Tekemisessä täytyy tuoda esiin yrityksen persoonaa ja tarinaa sekä keskittyä vuorovaikutukseen. Tuloksien mittaaminen ja analysointi kaikissa vaiheissa auttaa pääsemään haluttuihin tuloksiin.