Leikitään koskettimilla: improvisointiharjoituksia pianon alkeisopetukseen
Pakanen, Anniina (2023)
Pakanen, Anniina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433895
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on pedagoginen kehittämistyö, joka sisältää tietoa improvisoinnista ja sen opettamisesta pianonsoiton oppilaille. Opinnäytetyössä tehtiin improvisointiharjoituksia pianon alkeisopetukseen sekä kehitettiin tekijän pedagogisia taitoja improvisoinnin ohjaamisessa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin improvisointiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Työssä tarkasteltiin kolmen pianokoulusarjan sekä muun pianokirjallisuuden improvisointiharjoituksia. Näiden pohjalta kehitettiin improvisointiharjoituksia tekijän omaa luovuutta käyttäen. Työssä selvitettiin, mikä on improvisoinnin osuus musiikkipedagogien koulutuksessa, perehtymällä viiden eri ammattikorkeakoulun ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian klassisen instrumenttimusiikin opetussuunnitelmia.
Tuloksena syntyi neljä improvisointiharjoitusta, joissa teemana on luonto. Näissä improvisointiharjoituksissa
hyödynnetään oppilaan omaa mielikuvitusta, tunteita ja heittäytymiskykyä. Harjoituksia voi hyödyntää pianonsoiton alkeisopetuksessa. Työ vahvisti tekijän ammattitaitoa improvisoinnin ohjaamisessa sekä antaa tietoa ja
työkaluja muille pianopedagogeille. Abstract
This thesis is a pedagogical development work that contains information about improvisation and teaching it to piano students. In the thesis, improvisation exercises were done in elementary piano teaching, which developed the author's pedagogical skills in guiding improvisation.
In the thesis, improvisation was introduced through a literature review. The thesis examined the improvisation exercises of three piano school series and other piano literature. Based on this, improvisation exercises were developed using the author's creativity. The thesis investigated the role of improvisation in the education of
music pedagogues-, by studying the classical instrument music curricula of five different universities of applied sciences and University of the Arts Helsinki Sibelius Academy.
The pedagogical development work produced four improvisational exercises, where the theme is nature. In these improvisation exercises, the students` imagination, emotions and ability to throw themselves into the situation are used. The exercises can be used in elementary piano lessons. The thesis strengthened the author's professionalism in guiding improvisation and provides information and tools to other piano pedagogues.
Tämä opinnäytetyö on pedagoginen kehittämistyö, joka sisältää tietoa improvisoinnista ja sen opettamisesta pianonsoiton oppilaille. Opinnäytetyössä tehtiin improvisointiharjoituksia pianon alkeisopetukseen sekä kehitettiin tekijän pedagogisia taitoja improvisoinnin ohjaamisessa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin improvisointiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Työssä tarkasteltiin kolmen pianokoulusarjan sekä muun pianokirjallisuuden improvisointiharjoituksia. Näiden pohjalta kehitettiin improvisointiharjoituksia tekijän omaa luovuutta käyttäen. Työssä selvitettiin, mikä on improvisoinnin osuus musiikkipedagogien koulutuksessa, perehtymällä viiden eri ammattikorkeakoulun ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian klassisen instrumenttimusiikin opetussuunnitelmia.
Tuloksena syntyi neljä improvisointiharjoitusta, joissa teemana on luonto. Näissä improvisointiharjoituksissa
hyödynnetään oppilaan omaa mielikuvitusta, tunteita ja heittäytymiskykyä. Harjoituksia voi hyödyntää pianonsoiton alkeisopetuksessa. Työ vahvisti tekijän ammattitaitoa improvisoinnin ohjaamisessa sekä antaa tietoa ja
työkaluja muille pianopedagogeille.
This thesis is a pedagogical development work that contains information about improvisation and teaching it to piano students. In the thesis, improvisation exercises were done in elementary piano teaching, which developed the author's pedagogical skills in guiding improvisation.
In the thesis, improvisation was introduced through a literature review. The thesis examined the improvisation exercises of three piano school series and other piano literature. Based on this, improvisation exercises were developed using the author's creativity. The thesis investigated the role of improvisation in the education of
music pedagogues-, by studying the classical instrument music curricula of five different universities of applied sciences and University of the Arts Helsinki Sibelius Academy.
The pedagogical development work produced four improvisational exercises, where the theme is nature. In these improvisation exercises, the students` imagination, emotions and ability to throw themselves into the situation are used. The exercises can be used in elementary piano lessons. The thesis strengthened the author's professionalism in guiding improvisation and provides information and tools to other piano pedagogues.