ADHD-oireisten opiskelijoiden tukeminen opinnoissa: ADHD-käsikirja Karelia-ammattikorkeakoulun opettajille
Cihangir, Taika; Paajanen, Veera (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Cihangir, Taika
Paajanen, Veera
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437308
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä opettajien tietoisuutta ADHD:sta ja siitä, miten ADHD-oireisia opiskelijoita voidaan tukea opinnoissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä opas, joka vastaisi tähän tarkoitukseen eli lisäisi opettajien tietoutta ADHD-oireiden vaikutuksista korkeakouluopintoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja prosessia ohjaavana malli-na tässä työssä käytimme konstruktivistista mallia. Opiskelijoita osallistettiin tiedonke-ruuseen ja näin myös tuotoksen rakentamiseen anonyymin Padlet-kyselyn avulla. Valmiin tuotoksen arviointiin osallistimme kohderyhmää eli opettajia kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tarkoituksena oli saada suora palaute opettajilta tuotoksen hyödystä.
Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi käsikirja, johon on sisällytetty tarinallisin keinoin Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia aikuisiän ADHD:n kanssa elämisestä ja sen vaikutuksista opintoihin. Tuotokseen on sisällytetty myös teoriatie-toa tukemaan opiskelijoiden kokemuksia sekä vinkkejä opettajille. Tuotosta tulisi jat-kossa muokata ajantasaisen tutkimustiedon ja teorian mukaiseksi sen toimivuuden varmistamiseksi. Tuotos on hyödynnettävissä muille ammattikorkeakouluille sekä ai-heesta kiinnostuneille. Huomasimme, että opinnäytetyöllemme ja tuotokselle oli selkeä tarve. Opinnäytetyömme nosti esille ymmärryksen ja tietouden tärkeyttä ADHD-oireisen opiskelijan opintojen tukemisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja prosessia ohjaavana malli-na tässä työssä käytimme konstruktivistista mallia. Opiskelijoita osallistettiin tiedonke-ruuseen ja näin myös tuotoksen rakentamiseen anonyymin Padlet-kyselyn avulla. Valmiin tuotoksen arviointiin osallistimme kohderyhmää eli opettajia kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tarkoituksena oli saada suora palaute opettajilta tuotoksen hyödystä.
Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi käsikirja, johon on sisällytetty tarinallisin keinoin Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia aikuisiän ADHD:n kanssa elämisestä ja sen vaikutuksista opintoihin. Tuotokseen on sisällytetty myös teoriatie-toa tukemaan opiskelijoiden kokemuksia sekä vinkkejä opettajille. Tuotosta tulisi jat-kossa muokata ajantasaisen tutkimustiedon ja teorian mukaiseksi sen toimivuuden varmistamiseksi. Tuotos on hyödynnettävissä muille ammattikorkeakouluille sekä ai-heesta kiinnostuneille. Huomasimme, että opinnäytetyöllemme ja tuotokselle oli selkeä tarve. Opinnäytetyömme nosti esille ymmärryksen ja tietouden tärkeyttä ADHD-oireisen opiskelijan opintojen tukemisessa.