Vaikuttajamarkkinointi ja mikrovaikuttajat
Nevasalo, Anna (2024)
Nevasalo, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122238994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122238994
Tiivistelmä
Sosiaalisen median evoluutio on ollut merkittävä osa digitaalista muutosta ja viestintätapojen kehittymistä. Se on muovannut tapaa, jolla ihmiset pitävät yhteyttä toisiinsa, jakavat tietoa ja käyttävät verkon sisältöä. Alkeelliset modeemilla toimivat tietokoneita yhdistävät ohjelmat olivat alkua sosiaaliselle medialle. 2000-luvulla tuli Facebook, mistä nykypäivää heijasteleva sosiaalisen median kehitys alkoi. Todellinen läpimurto tapahtui 2010-luvulla. Mobiililaitteet yleistyivät ja sisällön jakaminen sosiaalisen mediaan tuli yksinkertaiseksi. Facebook, Instagram ja Tiktok ja niiden monimuotoiset ominaisuudet ovat muuttaneet ihmisten tapaa käyttää sosiaalista mediaa.
Yritykset havaitsivat potentiaalin ja uuden tavan tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Syntyi käsite sosiaalisen median markkinointi. Avainasemassa sen strategiassa on sisällöntuotanto ja aktiivinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa. Vaikuttajien käyttö on yhä kasvava trendi yritysten markkinoidessa tuotteitaan ja palveluitaan. Mikrovaikuttajien suosio on ollut nousussa. Heidän pieni, mutta hyvin sitoutunut seuraajajoukkonsa on vakuuttanut yritykset heidän hyödyllisyydestään. Mikrovaikuttajat tunnetaan autenttisuudestaan ja luotettavuudestaan. Markkinoimalla yhteistyössä mikrovaikuttajien kanssa saadaan viesti suunnattua tarkoin kohdennetulle yleisölle.
Vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuudessa nähdään virtuaalivaikuttajien lisääntyminen. Markkinoijat voivat kontrolloida vaikuttajia ja määrittää heidät toimimaan haluamallaan tavalla. Myös vähemmistöjen edustaja vaikuttajien määrä tullee kasvamaan.
Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin puolistrukturoiduin haastatteluin. Haastattelun otanta oli pieni, mutta tulokset antoivat tukea teorialle. Haastateltavat kokivat mikrovaikuttajat uskottavina ja autenttisina, mistä voi päätellä, että yritysten on hyödyllistä käyttää mikrovaikuttajia markkinoinnissaan. Mikrovaikuttajat koettiin samaistuttavina, mikä loi uskottavuuden ja luottamuksen tunteen.
Tietoperustan mukaan mikrovaikuttajien markkinoinnin aitous ja uskottavuus saavat seuraajat tekemään ostopäätöksiä. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat samaa näkemystä.
Yritykset havaitsivat potentiaalin ja uuden tavan tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Syntyi käsite sosiaalisen median markkinointi. Avainasemassa sen strategiassa on sisällöntuotanto ja aktiivinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa. Vaikuttajien käyttö on yhä kasvava trendi yritysten markkinoidessa tuotteitaan ja palveluitaan. Mikrovaikuttajien suosio on ollut nousussa. Heidän pieni, mutta hyvin sitoutunut seuraajajoukkonsa on vakuuttanut yritykset heidän hyödyllisyydestään. Mikrovaikuttajat tunnetaan autenttisuudestaan ja luotettavuudestaan. Markkinoimalla yhteistyössä mikrovaikuttajien kanssa saadaan viesti suunnattua tarkoin kohdennetulle yleisölle.
Vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuudessa nähdään virtuaalivaikuttajien lisääntyminen. Markkinoijat voivat kontrolloida vaikuttajia ja määrittää heidät toimimaan haluamallaan tavalla. Myös vähemmistöjen edustaja vaikuttajien määrä tullee kasvamaan.
Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin puolistrukturoiduin haastatteluin. Haastattelun otanta oli pieni, mutta tulokset antoivat tukea teorialle. Haastateltavat kokivat mikrovaikuttajat uskottavina ja autenttisina, mistä voi päätellä, että yritysten on hyödyllistä käyttää mikrovaikuttajia markkinoinnissaan. Mikrovaikuttajat koettiin samaistuttavina, mikä loi uskottavuuden ja luottamuksen tunteen.
Tietoperustan mukaan mikrovaikuttajien markkinoinnin aitous ja uskottavuus saavat seuraajat tekemään ostopäätöksiä. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat samaa näkemystä.