Tunnetaitoreput
Lehtimäki, Minttu (2024)
Lehtimäki, Minttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404086025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404086025
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa konkreettinen ja helppokäyttöinen tunnekasvatuksen materiaalipaketti varhaiskasvatuksen asiakasperheiden käyttöön. Yhteistyökumppanina projektissa toimi Isonkyrön kunnan varhaiskasvatuksen hanke.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, tunnetaidoista, vuorovaikutuksesta sekä tietoisuustaidoista. Punaisena lankana toimi tunnetaidoilla saavutettava hyvinvointi. Varhaiskasvattajille suunnatulla kyselyllä valittiin viisi teemaa, joiden ympärille Tunnetaitoreput koottiin. Tunnekasvatusmateriaalien valinnassa tavoiteltiin monipuolista kokonaisuutta ja aikuiselle kirjoitettujen ohjeiden tarkoitus oli helpottaa materiaalien käyttöönottoa.
Käyttäjiltä saadun palautteen perusteella Tunnetaitoreput saavuttivat tavoitteensa. Jatkossa Tunnetaitoreppuja voitaisiin huoltajia ja lapsia osallistamalla kehittää vastaamaan vielä paremmin perheiden tarpeisiin. Tämän kaltaisten ennalta ehkäisevien palveluiden tarjoaminen osana varhaiskasvatusta voisi vähentää ylikuormitetun sosiaalihuollon paineita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, tunnetaidoista, vuorovaikutuksesta sekä tietoisuustaidoista. Punaisena lankana toimi tunnetaidoilla saavutettava hyvinvointi. Varhaiskasvattajille suunnatulla kyselyllä valittiin viisi teemaa, joiden ympärille Tunnetaitoreput koottiin. Tunnekasvatusmateriaalien valinnassa tavoiteltiin monipuolista kokonaisuutta ja aikuiselle kirjoitettujen ohjeiden tarkoitus oli helpottaa materiaalien käyttöönottoa.
Käyttäjiltä saadun palautteen perusteella Tunnetaitoreput saavuttivat tavoitteensa. Jatkossa Tunnetaitoreppuja voitaisiin huoltajia ja lapsia osallistamalla kehittää vastaamaan vielä paremmin perheiden tarpeisiin. Tämän kaltaisten ennalta ehkäisevien palveluiden tarjoaminen osana varhaiskasvatusta voisi vähentää ylikuormitetun sosiaalihuollon paineita.